Svær træningsopstart

Inge-Lise har haft en pause fra træningen. Nu er hun startet op igen - og kroppen lider. Hvordan kommer hun bedst i gang igen? Få svaret her

24. januar 2015 af Redaktionen

Sidste år var jeg flittig i træningscenteret, men en travl periode på arbejdet gjorde, at jeg i nogle måneder ikke kom af sted så ofte (eller lad os være ærlige: overhovedet). Nu oplever jeg nærmest, at jeg er banket tilbage til før, jeg begyndte at træne. Kan det virkelig være rigtigt? Bliver det sværere at undvære træningen med alderen – altså, ‘degenererer’ jeg hurtigere? Og hvordan kommer jeg bedst i gang? Jeg hader at være trænings-øm! Jeg er 45 år.

Inge-Lise

 

Hej Inge-Lise,

Alle bliver ømme, når de går i gang med at træne efter en pause – uanset alder. Men ja, du kan godt sige, at det bliver sværere med alderen at undvære træningen.

Sagt på en anden måde bliver det også sværere med alderen at holde formen. Det kræver simpelthen mere at holde samme form, hvilket i virkeligheden er meget svært. Du kan ikke forvente samme muskelmasse eller kondition, men du må absolut ikke bruge det som sovepude. Det vigtigste er, at du holder gang i din krop hver uge, måned og årene igennem. Det er vigtigt, at du finder motionsformer, som du kan holde af, og som giver mening for dig. Du skal kun besøge motionscenteret, hvis du synes, det giver mening, og det siger dig noget. Ellers er der andre måder at motionere på.

Når du skal i gang, så begynd stille og roligt. Når du er øm, så tag en pause på en dag eller to. Det vigtigste er at være vedholdende og ikke springe en uge over. Hvis du gerne vil træne i motionscenteret, så begynd med to gange om ugen de første par uger, og øg så til tre gange – afhængig af, hvor mange gange du har tænkt dig at træne.

Venlig hilsen

Lotte Paarup, fysioterapeut, forfatter og foredragsholder.

 

Spørgsmålet blev bragt første gang i Magasinet Liv nummer 14.

 

Spørg om sundhed! Har du et spørgsmål om sundhed? Vi har panelet, der kan svare: Pia Koefoed, praktiserende læge gennem 16 år, Lotte Paarup, fysioterapeut, forfatter og foredragsholder samt Gitte Wenneberg, klinisk diætist i 12 år. Skriv til os på liv@magasinetliv.dk. Hvis dit spørgsmål bliver valgt, får du også svar på mail.

Magasinet Livs brevkassepanel (fra venstre): Pia Koefoed, Gitte Wenneberg og Lotte Paarup.

Seneste

Måske er du interesseret i...