Moden kvinde skal ud at løbe
Klar, parat, løb med et par ekstra omtanker for dine knæ. © Getty Images

Fiks løberknæet med 5 små justeringer

Nogle helt simple råd kan være din redning, hvis du døjer med smerter på joggeturen

30. juli 2020 af Jeanette Linder

Er du en af de mange løbere, som ofte har ondt i knæene, er der godt nyt. Et forsøg viser nemlig, at du ikke nødvendigvis skal bruge timevis på langsom genoptræning, men kan håndtere smerterne ved at følge en række enkle råd.

Om forsøget

I forsøget deltog 69 løbere med typiske knæproblemer, som alle fik gode råd til at passe på det vigtige led. Derefter blev de inddelt i tre grupper, hvoraf den ene fik et styrkeprogram for benene. Den anden skulle øve sig på at ændre løbestil, for eksempel ved at tage kortere skridt. Den sidste gjorde ikke noget ekstra.

Efter otte uger havde alle deltagerne haft fremgang. Deres smerteniveau lå nu under 3 på en skala fra 1 til 10, mens det før start lå mellem 5 og 7.

Men det overraskende var, at der ikke var forskel på løberne. De, der udelukkende fulgte de gode råd, reducerede altså smerterne lige så meget som de to grupper, der gjorde en ekstra indsats.

Sådan håndterer du løberknæ

  1. Løb oftere. Men i kortere tid ad gangen og i langsomt tempo.
  2. Øg afstanden gradvist, før du begynder at sætte tempoet op.
  3. Stop turen, hvis smerten føles som mere end 2 på en skala fra 1 til 10.
  4. Undgå trapper og bakker.
  5. Skru ned for træningen, hvis du har smerter i mere end 1 time efter løbeturen.

Kilde: BJSM

Artiklen er tidligere bragt i Magasinet Liv d. 6. maj 2020.

Seneste

Måske er du interesseret i...