Ansigtsyoga øvelse
Har du overvejet at dyrke ansigtsyoga? © Forfatterskabet.dk

3 effektive yogaøvelser, der afspænder dit ansigt

Dit ansigt har ligeså meget brug for afspænding som resten af din 40+ krop. Og til det er ansigtsyoga yderst effektivt. Læs med her, og prøv det selv

26. september 2020 af Redaktionen

Eksperten bag øvelserne

Vi har lånt 3 skønne øvelser fra Susanne Dyhrs bog Ansigtsyoga – En begynderguide.

Du træner og afspænder din krop, men hvad med de mange fine muskler i ansigtet? Dem, som holder din hud på plads og siger mere end tusind ord. De skal da også i form! Og det kan ansigtsyoga hjælpe dig med. Prøv selv disse tre effektive øvelser. 

Øvelse 1: Afspænd bekymringsrynker 

Øvelsens fokus: 

  • Lodrette rynker mellem brynene. 

I denne øvelse stimulerer du akupressurpunkter, så du kan udrense, afbalancere og afstresse din krop. Øvelsen virker også afstressende og afspændende. Den er særligt velegnet til at reducere og forebygge lodrette rynker mellem dine bryn. 

Mange oplever, at hovedpiner eller migræneanfald forsvinder, når de bruger denne øvelse forebyggende.

Sådan gør du

I øvelsen skal du lave tryk og gnide med dine knoer. Gør gerne dette med lidt tryk på. Du kan opleve, at der er smertefulde punkter. Det er okay. Husk at trække vejret trods ømheden, som i øvrigt vil forsvinde, hvis du fortsætter med at lave øvelsen.

  • Lav faste tryk hele vejen langs undersiden af dine bryn med dine tommelfingre. Start ved starten af dine bryn ved næseryggen, og arbejd dig ud. De øvrige fingre kan du støtte langs hårgrænsen.
  • Bøj dernæst dine pegefingre og langfingre.
  • Placér den ene kno over og den anden under dine bryn.
  • Lad knoerne glide fra starten af dine bryn ved næseryggen og hele vejen ud til dine tindinger. For enden af dine bryn lader du knoerne glide lidt opad.
  • Gentag 4 gange mere.
Ansigtsyoga øvelse
Ansigtsyoga kan afspænde dine bekymringsrynker. © Forfatterskabet.dk

Øvelse 2: Giv et mini-ansigtsløft 

Øvelsens fokus:

  • Tunge øjenlåg og rynker ved øjnene.
  • Slappe kinder. 
  • Folden fra siden af næsen til mundvigen.

I denne øvelse arbejder du med at aktivere og løfte dine muskler. Det giver dig et ansigtsløft, der løfter siderne af dit ansigt, tunge øjenlåg og folden fra siden af næsen til din mundvig på én gang!

Ved at tilføje tungen laver du en fysisk og mental udrensning. Det øger dit overskud og gør din hud flottere.

Sådan gør du

I øvelsen skal du være opmærksom på, hvordan du placerer dine fingre. Langfingeren placeres, så du udglatter folden fra siden af næsen til din mundvig, når du løfter. Hold fingrene i tæt kontakt med dit ansigt, så du ikke trækker rynker op.

  • Stræk din venstre arm ud og lidt opad i en 45 graders vinkel.
  • Placér din højre arm og hånd over dit hoved.
  • Placér ringfinger på den tungeste del af dit venstre øjenlåg.
  • Placér langfinger ved siden af dit ansigt.
  • Lav et lille løft skråt bagud i en 45 graders vinkel med dine fingre og hånd.
  • Træk ansigtet forsigtigt til siden, og tag en dyb indånding.
  • Ånd ud med aaah-lyd, mens du stikker tungen nedad.
  • Hold strækket i 10 sekunder.
  • Lav strækket 2 gange til hver side.
Ansigtsyoga øvelse
Ansigtsyoga kan give dig et mini-ansigtsløft. © Forfatterskabet.dk

Øvelse 3: En øvelse for hele ansigtet

Øvelsens fokus:

  • Folden fra siden af næsen til mundvigen.
  • Grå og slap hud i ansigtet.

I denne øvelse laver du et stræk for forsiden af dit ansigt. Det udglatter folden fra siden af din næse og ned til mundvigen. Øvelsen er derfor også et godt modsat stræk, som du kan lave efter træning af kinder og smil for at forebygge, at denne fold opstår. 

Muskelaktiviteten i dit ansigt øger ligeledes blodcirkulationen i hele dit ansigt. Det vil resultere i en mere fast og glødende hud.

Sådan gør du

I øvelsen skal du spænde så lidt som muligt i din underkæbe. Fokusér på at skabe spænding i den midterste del af dit ansigt. Hvis du har svært ved ikke at løfte dine bryn, kan du holde dem på plads ved at placere en fast hånd i panden, når du kigger op.

  • Form et O med din mund.
  • Gør dit ansigt langt.
  • Pres det øverste af munden fast mod tænderne i overmunden, så du mærker et stræk.
  • Kig op med dine øjne uden at løfte bryn og pande.
  • Hold strækket i 10 sekunder.
  • Gentag 2 gange mere. 
Ansigtsyoga øvelse
Ansigtsyoga kan reducere grå og slap hud i ansigtet.© Forfatterskabet.dk

Artiklen er tidligere bragt i Magasinet Liv d. 2. juli 2020.

Seneste

Måske er du interesseret i...