Kvinde går balance på sten ved havet
Er det længe siden, du har øvet dig i at balancere på en almindelig gåtur?© Getty Images

Test din balance – den bliver svækket med årene

Din fysiske balance bliver svækket med årene. I hvor høj grad er dog op til dig selv. For en nedsat balanceevne kan du heldigvis forbedre. Lad os vise dig hvordan.

8. november 2021 af Gitte Høj

Snubler du ved et uheld, opdager du måske, at din balance ikke helt er, som den var engang. Du kan miste grebet med underlaget og få problemer med at gribe dig selv i farten. Måske får du ikke korrigeret din holdning, som er nødvendig for at opretholde din balance. Og måske er det en helt ny situation for dig!

En god balance er adgangskortet til, at du har en fri bevægelighed og kan stå sikkert på dine fødder i alle mulige situationer. Og kan være tryg ved at bevæge dig frit. Og den tryghed kan blive udfordret med årene, fordi din balance bliver udfordret.

På den måde indvirker din fysiske balance også på din psykiske balance. Det kan være, at du har været ved at falde i en situation og derfor oplever, at du begynder at være lidt mere bekymret eller ængstelig for at bevæge dig frit rundt. Eller måske ligefrem undgår bestemte situationer. Så du stik imod hen­sigten bevæger dig mindre. Og faktisk for­ringer din balance, fordi du ikke træner den.

Dette kan udfordre din balance:

Du bliver (heldigvis) ældre

Mærker du allerede, at du er blevet mere stiv med alderen? Så har du måske også allerede oplevet, hvordan stivheden i eksempelvis dine led kan resultere i, at din kropsholdning også har forandret sig. Tjek selv, om du er kommet til at gå mindre rank og mere for­overbøjet. Det påvirker nemlig også din balance.

Du bevæger dig for lidt

Måske har du med årene fået en mere passiv livsstil. Du slår hurtigere rumpen i sædet sammenlignet med tidligere. Bevægelse sti­mulerer din balance og udfordrer den posi­tivt. Og omvendt – når du er inaktiv, bliver dine muskler, sener og sanser ikke bragt i spil, og dette kan forringe din balance.

Dit syn bliver dårligere

Årsagen kan også være, at dit syn er blevet dårligere. Et dårligere syn kan betyde, at du har fået sværere ved at bedømme afstande eller spotte ujævnheder i underlaget. Vær opmærksom på, at de fleste 40+ kvinder oplever, at synet bliver ringere, og at det kræver et besøg hos en øjenlæge eller en optiker.

Du kan mangle væske

Glemmer du at drikke den mængde væske, du har brug for, kan der opstå en dehydre­ring. Det kan glippe efter en dag med masser af fysisk aktivitet, eller hvis solen har braget igennem, og der har været en gennemgående høj temperatur. Det påvirker hjernens funk­tionsniveau og indvirker på din balance.

Test din balance

Du har en god balance, når du kan stå på et ben uden at falde og gerne med lukkede øjne. Pointen med en god balance er, at du evner at reagere hurtigt for at undgå at falde.

Øvelse 1:

Find et spot på gulvet. Stå med let spredte ben. Luk dine øjne, og løft så det ene ben. Test, om du kan stå roligt i minimum 30 sekunder. Løft så det andet ben. Er det svært, er det et godt sted at øve dig.

Øvelse 2:

Find et spot på gulvet, og forestil dig, at du står på en lige linje med den ene fod foran den anden. Den bagerste og den forreste fod skal stå helt lige på linjen og røre ved hinanden. Tag tid. Hvor længe kan du stå sådan uden at flytte fødderne og støtte på gulvet? Stop efter 30 sekunder, og byt fødder.

Artiklen er tidligere bragt i Magasinet Liv d. 23. september 2021.

Du vil (garanteret) også kunne lide