Man skal være lidt af en multikunstner for at drive en sund og succesfuld virksomhed. Det handler nemlig langt fra bare om tal og salg. Det handler også om at skabe et miljø, hvor medarbejderne trives fysisk som mentalt.
I denne forbindelse er lydniveauet måske vigtigere end du tror. For selv småsnak på kontoret kan være meget forstyrrende, og endda fysisk usundt, hvis ikke der er styr på akustikken.
Dæmp lyden med smukke glasvægge
Hvis du driver en virksomhed, bør du tænke lyddæmpende løsninger ind i indretningen. Det kan heldigvis være både sjovt og smukt. Du kan eksempelvis investere i en lydisolerende glasvæg i en statement-farve som turkis eller hot pink. Sådanne finder du hos DEKO, én af Skandinaviens førende udbydere af netop støjsvage løsninger til erhverv.
DEKO byder også på et hav af andre designløsninger, der kan forbedre akustikken i din virksomhed. Eksempelvis kan du overveje at dæmpe lyden med trendy New Yorker-glasvægge med sorte sprosser, eller du kan placere et “rum i rummet” i form af et rundt mødelokale i lydisolerende glas.
Det kan også være, at du er til skillevægge i matteret glas, med grafik eller citater. Mulighederne er mange (og ofte brandsikre), så du kan være kreativ med din lyddæmpning. På den måde skaber du en indretning, der ikke bare tager højde for dine medarbejderes sundhed, men som også siger noget unikt om din virksomhed.
Hvornår bliver lyden skadelig?
Ifølge Miljøministeriet er der en grænse, der hedder 58 dB, når det kommer til usund støj. Er støjen mere højlydt, vil den kunne have sundhedsmæssige konsekvenser. 58 dB svarer til den typiske støj i et åbent kontorlandskab, hvilket altså betyder, at der en hårfin grænse mellem “sund” og usund støj.
Men faktisk findes der undersøgelser, der tyder på, at støj helt ned til 55 dB kan være skadeligt, så der er altså god grund til at tage lyddæmpningen alvorligt. Der skal nemlig være ret stille på kontoret for ikke at overstige 55 dB. Det fortæller professor Mette Sørensen, som forsker i støj og sundhed, til DR.
Bedre lyd giver bedre arbejde
Det er heldigvis ikke svært at finde motivation til at forbedre akustikken i virksomheden. Når lyden er optimal, trives du og dine medarbejdere nemlig langt bedre, og arbejdet vil også forløbe mere produktivt. Det er nemlig en hel del nemmere at koncentrere sig og arbejde effektivt, når man ikke bliver forstyrret af støj og høje lyde.
Udover et sundere arbejdsmiljø kan du altså også nå i mål med højere produktivitet, hvilket i sidste ende kan ses på omsætningen. Med andre ord er der et hav af gode grunde til at indrette virksomheden med lydisolerende løsninger, og det er en investering, der som regel kan betale sig.