Hjerne af kål
© iStock

Sådan spiser du hjernegod mad

Hjernen er praktisk og fleksibel, og den former sig efter det, du byder den – så hvorfor ikke give den det allerbedste? Læs med her, og bliv inspireret

9. januar 2017 af Gitte Høj

Bogen Hjernegod mad, er skrevet af Anette Harbech Olesen, som har skruet sin hidtil lækreste bog sammen med opskrifter, der virkelig får smagsløgene til at vågne. 

De færreste betvivler vel, at du selv kan påvirke be­tingelserne for din hjerne ved at træffe nogle smarte valg og spise det, din hjerne har brug for. Men faktisk kan du også understøtte, at nervecellerne i hjernen gendannes, så hjernen holder sig frisk (eller kommer sig efter stress), og det gør du blandt andet ved at fokusere på din kost.

Bogen giver dig 34 opskrifter til den hjerne­gode morgenmad, frokost og aftensmad, ditto drikke og endda lidt kager og dessert. Og så siger forfatteren faktisk, at du formentlig vil kunne opleve en forandring, hvis du lever lidt skarpt og altså efter opskrifterne. 

Hvad er hjernegod mad?

  • Godt med fedt fra olier, frø og kerner
  • Masser af grønt, frugt og bær
  • Fisk, bønner og linser 
Hjernegod mad - spis dig til bedre hukommelse
Hjernegod mad - spis dig til bedre hukommelse © Arnold Busck
Artiklen er tidligere bragt i Magasinet Liv nr. 70

Seneste

Måske er du interesseret i...