Fødevarer der giver fladmave
© iStock

Sådan kan du spise topmaven væk

Vi guider dig til, hvilke fødevarer du skal spise for at undgå den irriterende topmave

5. august 2016 af Redaktionen / I FORM

Vil mavedellen ikke gå væk? Du kender måske det med at, der er mad, du kan spise masser af, uden at det giver topmave og så er der også mad, der går direkte efter at sætte sig som denne lille delle. Også på trods af hyppig mavetræning.

Så fortvivl ikke, vi guider dig til, hvordan du undgår den og kan spise dig til en fladere mave.

Hvis du gerne vil undgå mavedellen, er der rigtig god fornuft i at holde igen med disse mavefedende fødevarer – det drejer sig især om:

Hvidt brød, hvide ris og nudler

Hurtige kulhydrater har en tendens til at sætte sig på maven, fordi de får blodsukkeret til at stige over kort tid.

Man mistænker dem også for at stimulere fedtcellerne til at holde på fedtet, så erstat gerne nogle af kulhydraterne med grønsager.

Vælg også gerne grove varianter som fuldkornsbrød og brune ris. De optages ikke nævneværdigt langsommere, men er en del sundere.

Bagte kartofler

De er svære at blive kloge på, kartoflerne. De mætter så godt, at de holder sulten i skak i mange timer og dermed hjælper dig med at tabe dig på alle dine ømme punkter.


Men fedtet på maven er en undtagelse, for her ser det ud til, at kartoflerne tværtimod holder fast på fedtet på samme måde som hvidt brød. I hvert fald når de er lune, for undersøgelser viser, at kolde kartofler faktisk kan hjælpe med at få fedtet til at slippe.

Så når målet er at komme mavefedtet til livs, er det en god idé at kvitte de lune kartofler og erstatte dem med grønsager, brune ris eller fuldkornspasta.

Sukker

Vingummi, bolsjer og sodavand indeholder meget sukker, som har det med at ende på maven.

Også det skjulte sukker i fx færdiglavede retter, ketchup, brød, pålæg, cornflakes og marinerede sild sender dit blodsukker til skyerne, og det gør det sværere for fedtcellerne at slippe fedtet

Øl, vin og spiritus

Et glas vin i ny og næ betyder ikke noget for dit samlede kalorieregnskab, men bliver glasset til hele flasker og øllen til en hel ramme hver måned, så begynder genstandene at spærre vejen for din flade mave. Fx indeholder en øl 120 kalorier, mens et glas rødvin koster dig 105 kalorier.

Sådan kommer du topmaven til livs

Skær ned på sukkeret, de lune kartofler, slikket og det hvide brød, så dellen mister sine vigtigste næringskilder. I stedet er der madvarer, du med fordel kan spise masser af, fordi de hjælper med at få mavefedtet til at slippe.

Spis mavefedtet væk

  • Enkeltumættede fedtsyrer
    Fx fra nødder, avocado og oliven. En spansk undersøgelse viser, at de gør det lettere at smide mavefedt.
  • Fede fisk

    Indeholder omega-3fedtsyrer, D-vitamin og jod, som stimulerer kroppen til at nedbryde fedtet i fedtcellerne på maven.

  • Mælk, ost og æg

    Indeholder D-vitamin, som hjælper med til at frigøre og forbrænde mavefedtet.

  • Frugt og grønt

    Jo mere frugt og grønt du spiser, jo slankere er du omkring taljen, viser undersøgelser.

  • Magert kød

    Proteinet i kød virker på tre måder: De løsner mavefedtet, skruer op for forbrændingen og mætter rigtig godt.



Måske er du interesseret i...

Seneste