Så er der serveret: Bananskræl på menuen!

Ja du læste rigtigt! Læs hvorfor du både kan – og bør – spise bananskræller

27. april 2016 af Rikke Hellerup Madsen

Vi troede egentlig kun bananskrællen fungerede som rekvisit i platte fald-på-halen-komedier. Men nu skal bananskrællen altså også spille hovedrollen i din smoothie! 

Hvorfor er det en ting? 

Foruden kalium – som blandt andet regulerer kroppens væskebalance, sikrer en normal nervefunktion og regulerer hjerterytmen, så er bananskræller også en stor kilde til magnesium, som er essentielt for dit hjerte og sørger for et stærkt immunforsvarer. Udover det indeholder skrællen langt flere fibre, end selve bananfrugten gør, samt vitamin B12 og B6 som styrker dine celler og gør underværker for hudens spændstighed.

Smager det ikke forfærdeligt? 

Smagen afhænger af, hvor moden bananen er. Umodne bananskræller er meget bitre, men de får mere sødme, efterhånden som de modnes – akkurat som selve frugten. 

OK, men hvordan kan man så spise dem? 

Du blender simpelhen skrællen, ligesom du ville gøre med almindelig frugt i en smoothie. Du kan også brygge dig selv en sund kande banan-te, som fungerer rigtig godt som naturlig sovemedicin på grund af stoffet tryptophan, som virker naturligt søvnfremmende. Husk at køb økologiske bananer, som ikke er behandlet med pesticider.

Er det noget damerne i Hollywood dyrker? 

Det burde de i hvert fald! Asiatiske og indiske kulturer har spist bananskræller i årevis på grund af de gavnlige virkninger fra de ekstra vitaminer og næringsstoffer. Hvem ved, måske er det verdens smukkeste kvindes hemmelighed? Du skal i hvert fald ikke kimse af bananskrællen. 

Psst ... Flere superfoods du skal kende? Se lige her! 

Seneste

Måske er du interesseret i...