Kvinde er bekymret
Overgangsalderen kan føre en del gener med sig. Heldigvis er der råd for at minimere dem. © Getty Images

3 enkle leveregler, der kan minimere dine gener i overgangsalderen

Du kan desværre ikke komme uden om den. Overgangsalderen. Men der er visse ting, du kan gøre for at minimere generne

15. januar 2019 af Gitte Høj

Varmen damper fra din krop, det gør ondt i dine led, og din energi er helt i bund. Du har svært ved at kende dig selv. Dit humør cykler op og ned, og det føles bare så tabuiseret at lufte alle de svære ting, der sker med dig. 

Derfor er det nu, vi må hyle i kor: Overgangsalderen er helt naturlig og rammer os alle!

Her får du tre enkele leveregler, der kan minimere dine gener:

1. Sov godt om natten

En god nattesøvn er alfa og omega, så kroppen kan restituere sig. Ligesom søvn også kan være med til at normalisere hormonsystemet.

Sådan:
Prioritér din nattesøvn og dine ritualer omkring den. Det betyder først og fremmest, at du har fokus på, hvornår du går i seng, fordi søvnen før midnat er dybere end den søvn, du får efter midnat.

Desuden er det godt at gå i seng på nogenlunde samme tidspunkt det meste af ugen, fordi kroppens ur så indstiller sig på søvn og selv lukker ned. Derfor er regelmæssighed et godt trick til en god nattesøvn. Gå efter minimum otte timer.

Tjek også temperaturen i dit soveværelse, som skal være passende. Mørklæg også så vidt muligt rummet. Endelig skal du helst undgå kaffe, sort te og lignende stimulanser med koffein, som kan give dig en urolig nattesøvn.

Moden kvinde sover i seng
© Getty Images Prioritér din nattesøvn og dine ritualer omkring den.

2. Bevæg dig om dagen

Det lyder enkelt, og det er det egentlig også. Brug din krop hver eneste dag, så den ikke bliver doven og går i stå.

Sådan:
Gå en tur hver eneste dag i et godt tempo. Vil du give den lidt ekstra, så sving armene godt, mens du går. Byt kaffen ud med en gåtur, og benyt lejligheden til at få vendt verdenssituationen med en god veninde.

Cykler du flere gange om ugen i forvejen, kan du benytte lejligheden til at flette nogle intervaller ind, hvor du virkelig giver den gas. Intervaller booster både din form og din forbrænding.

Hold dig stærk med øvelser, hvor du bruger håndvægte, elastikker eller blot din kropsvægt. Tag for eksempel armstrækninger, lav squats og mavebøjninger. Sæt 10 minutter af til at styrke kroppen tre gange om ugen. Find eventuelt inspiration til et lille program på nettet.

Kvinde går en tur i en skov
© Getty Images Brug din krop hver eneste dag, så den ikke bliver doven og går i stå.

3. Spis og drik hormonvenligt

En sund og varieret kost hjælper dig med både at holde vægten og at stabilisere kroppen og dens processer.

Sådan:
En hormonvenlig kost består af planteøstrogener, og eksempler på det er rødkløverte, sojabønner, bælgfrugter og fuldkorn, som du dagligt skal tanke op med. Du skal dog også huske at spise alt det andet gode, som du sikkert kender i forvejen:

  • Proteiner – de grønne fra planteriget, for eksempel bælgfrugter, og de magre fra dyreriget, for eksempel skyr, skinke og fjerkræ.
  • Langsomme kulhydrater – for eksempel fuldkorn og grove grøntsager.
  • Sunde fedtstoffer – for eksempel fisk, planteolier og mandler.
  • Frugt og grønt i alle variationer.
Kvinde drikker rødkløverte mod overgangsalderen
© Getty Images En hormonvenlig kost består af planteøstrogener, som du får fra eksempelvis rødkløverte.

Har du brug for hormontilskud?

Du kan være i den situation, at dine løbske hormoner ikke kan styres, og at dine gener ikke dæmpes af din livsstil. Her kan et hormontilskud vise sig at være det eneste rigtige for dig. 

Tag en snak med din læge, hvis du ikke kan eller vil leve med de gener, du kæmper med.

Kilder: Netdoktor.dk, Hormoner i balance af læge Charlotte Bech, Fri mig for flere hedeture af læge Søs Wollesen, Spis dig fra overgangsalderen af læge Mikael Bitsch m.fl.

Seneste

Måske er du interesseret i...