Olivenolie
Det ligner jo også flydende guld ... © Getty Images

Derfor er olivenolie en vigtig ingrediens i din kost

Det er olivenolien, der er den magiske ingrediens i den anerkendte middelhavsdiæt.

9. juni 2021 af Redaktionen

Har du hørt om middelhavsdiæten? Sikkert – for den er ofte blevet kåret som verdens sundeste kost i medierne. Og ikke uden grund. Middelhavsdiæten sænker risikoen for en lang række sygdomme, som typisk forkorter dit liv, for eksempel hjerte-kar-sygdomme, Alzheimer, Parkinson og forhøjet kolesterol.

Derfor har en gruppe forskere de seneste ni år studeret middelhavsdiæten for at finde nøglen til de mange helbredsfordele, og i studiet er de nu kommet frem til, at olivenolien er den magiske ingrediens. Fedtet i olien går nemlig ind og aktiverer bestemte cellestier i vores krop, som er kendt for at forlænge livet og nedkæmpe aldersrelaterede sygdomme.

Det er dog ikke nok bare at spise en masse olivenolie. Det skal helst kombineres med motion, før det virker. Fedtet fra olien lagres nemlig i mikroskopiske depoter i vores celler, og det er først, når vi er fysisk aktive, at sundhedseffekterne for alvor sætter ind.

Middelhavsdiætens principper

Kort fortalt handler det om at spise i tråd med det traditionelle køkken i landene omkring Middelhavet. Altså:

  • Begræns rødt kød.
  • Moderér dit indtag af mælkeprodukter.
  • Spis fisk, fjerkræ, bønner og æg et par gange om ugen.
  • Brug olivenolie i stedet for for eksempel smør, solsikkeolie og stegemargarine.
  • Spis masser af grøntsager, frugt og fuldkornsprodukter.

Kilde: University of Minnesota

Artiklen er tidligere bragt i Magasinet Liv d. 28. april 2021.

Seneste

Måske er du interesseret i...