Moden kvinde spiser morgenmad
Får du kostfibre nok? © Getty Images

Ny undersøgelse afslører: Fiberrig kost kan reducere risikoen for tidlig død

Får du nok kostfibre i din daglige kost? Hvis ikke, så skru du bare op for dit indtag! En ny undersøgelse viser nemlig, at 29 gram kostfibre om dagen er lig med 30 procent lavere risiko for tidlig død

27. april 2019 af Gitte Høj

Eksperten: Gitte Høj brænder så meget for din sundhed, at hun er både kostvejleder, psykoterapeut og sundhedsjournalist. Så læg trygt din sundhed i hendes hænder. Du kan besøge Gittes hjemmeside på Healthyyou.dk

Det magiske tal er 30

For ganske nylig offentliggjorde det amerikanske, medicinske tidsskrift The Lancet en stor undersøgelse iværksat af WHO (FN’s Verdenssundhedsorganisation), som konkluderer, at en fiberrig kost kan reducere risikoen for tidlig død med op til 30 procent. Og 30 procent, det er altså en hel del.

Et tal, der fortæller os en hel del om sammenhængen mellem kostvaner og livsstilssygdomme – som jo har det med at ramme os, jo ældre vi bliver.

WHO har gennemgået 40 års forskning for at finde frem til den optimale mængde af kostfibre, som du skal indtage dagligt, og den lyder på 29 gram. Spiser du flere, skader det ikke.

Kostfibre forebygger

For de personer, som indtager flest kostfibre, har ifølge undersøgelsen lavest risiko for at dø tidligt af en kronisk sygdom, hvilket hænger sammen med, at fibrene forebygger åreforkalkning, slagtilfælde, diabetes og kræft i tarmen.

Derudover kunne forskerne se, at kostfibre også medfører en lavere kropsvægt og et lavere kolesteroltal. Hvilket igen nemt kommer til at hænge sammen med livsstilssygdomme.

Sådan får du dine 29 gram

Hvordan sikrer du så, at du rent faktisk får dine 29 gram kostfibre hver dag? Her er tre råd: 

  • Du dropper det hvide og går konsekvent efter det grove.
  • Alle former for korn er bonus.
  • Spis grøntsager, frugt, bønner, linser og kikærter.

Kostfibre
Du kan blandt andet få dine kostfibre gennem korn, grøntsager, frugter og grove fødevarer. © Getty Images

Kilde: Medicalnewstoday.com

Artiklen er tidligere bragt i Magasinet Liv d. 14. marts 2019.

Seneste

Måske er du interesseret i...