Kvinde spiser salat
Din hjerne bliver også glad af mad. © Getty Images

4 madvaner, der booster din mentale power

Du kan faktisk spise din hjerne i topform – fodre den til mere glæde, højere humør og mere energi. Nøglen får du her!

28. marts 2020 af Gitte Høj

Din kost er med til at styre, hvordan du har det. Det allerseneste er, at der har vist sig at være en sammenhæng mellem din kost, din hjerne, din mave og dine tarme. Derfor påvirker din kost både din fysiske og din psykiske sundhed.

Hvilket jo er lidt vigtigt, når du vil tage skeen i den anden hånd for at støtte mere op om dit mentale velvære og din mentale power.

Det betyder dog også for de fleste af os, at vi skal sige farvel til nogle uvaner med afsæt i devisen: Du bliver, hvad du spiser. Og så skal vi sørge for at spise noget af det, der booster vores mentale power. Som eksempelvis de her madvarer.

Fede fisk

Her henter du de altafgørende omega-3-fedtsyrer, som indvirker på din hjernefunktion og dine hjernecellers kommunikation med hinanden. Det er især DHA, en af hjernens helt centrale byggesten, som indvirker på både følelser, humør og kognitive funktioner

Den anden centrale omega-3-fedtsyre, EPA, understøtter blandt andet immunforsvaret. Derfor henter du et godt afsæt til din mentale power ved at spise forskellige typer af fede fisk flere gange om ugen. For eksempel makrel, laks, sild eller ansjoser på pizzaen?

Avocadomad med laks
Laks er en af de fede fisk, som styrker din mentale power.© Getty Images

Nødder og kerner

Nødder er sunde og mættende, fordi de er proppet med både proteiner, kostfibre, mineraler og vitaminer og faktisk også de hjernevigtige umættede fedtsyrer. Eksempelvis er E-vitamin en antioxidant, som gavner hjernens sundhed.

Bær i alle farver

Alle former for bær har et stort indhold af flavonoider og antioxidanter. Begge dele sætter skub i blodgennemstrømningen i hjernen, hvilket både påvirker din hukommelse og din indlæringsevne positivt.

Smoothie med bær
Var det noget med en smoothie spækket med hjernesunde bær?© Getty Images

Fiberrige madvarer

Du har brug for kostfibre for at opbygge en solid tarmflora, og det gør du bedst ved at mikse forskellige former for fibre.

Dem henter du fra frugt, grøntsager, tørrede linser og bønner samt forskellige former for fuldkornsprodukter. For eksempel rugbrød og fuldkornspasta. 

Variationen af fibre er med til at skabe en bred bakteriekultur og dermed et fundament for, at du føler dig godt tilpas både fysisk og psykisk.

Supplér gerne med probiotiske bakterier, som du henter i eksempelvis Cultura og A38, da de ikke kun fremmer væksten af gode bakterier, men også hæmmer væksten af dårlige bakterier. Fermenterede grøntsager som surkål og kimchi gør det samme.

Kilder: Velsmurt hjerne af Martin Kreutzer og Simon Weisdorf, Iform.dk, Iform.no, Aktivtraening.dk, Dgi.dk, Forskning.no

Artiklen er tidligere bragt i Magasinet Liv d. 6. februar 2020.

Seneste

Måske er du interesseret i...