Louise Bruun | Antiinflammatorisk kost
© Thomas Dahl

“Jeg gider ikke spilde min tid på rynker”

Sundhed vinder altid over forfængelighed, hvis du spørger ernæringsterapeut Louise Bruun. Læs interviewet med hende, hvor hun blandt andet deler sit bedste sundhedstip

10. december 2016 af Louise Thorsted

Du kender hende fra flere tv-programmer om kostomlægninger, og nu har hun skrevet en ny bog om antiinflammatorisk kost. For Louise Bruun handler det ikke om at se yngre ud, men om at få færre betændelser – for sundhed slår forfængelighed any day. Læs hele interviewet lige her.

Louise Bruun (41)

Privat: Er gift med Mads og mor til Julius på 13 og Rose Marie på 12 og siden august i år til tvillingerne Sophus og Viola.

Job: Er ernæringsterapeut og forfatter, og er aktuel med kostbogen 21 helbredende dage med antiinflammatorisk kost. Du kan læse mere om Louise på Louisebruun.dk.

Hvad er sundhed for dig?

“Glæden ved mig selv og mit liv.” 

Din nye bog handler om antiinflammatorisk kost. Hvad er det?

“Naturlig og sund mad, der ikke er forarbejdet, men fuld af fibre og umættet fedt – det er det, der virker opbyggende på dit helbred. Det er ikke en ny diæt, men vi har brug for at genopdage den, fordi mange lider af inflammationer i kroppen. Vi lever liv, som kræver quick fixes. Det er bare ikke så smart i det lange løb. På top fem over antiinflammatoriske fødevarer finder du omega 3-fedtsyrer, grønt som for eksempel kål og blåbær og nødder og kerner.” 

Hvordan holder du dig selv sund?

“Jeg spiser hjemmelavet mad og bevæger mig naturligt. Jeg er så heldig, at det sunde længe har været en naturlig del af mit liv. Jeg er Rudolf Steiner-barn, så det ligger dybt i mig. Min mor og far er også sådan nogle lidt kål-agtige typer. Men jeg er også typen, der bliver lidt manisk. Før min graviditet løb jeg 10 kilometer nærmest hver dag. Det skar jeg ned til to gange og otte kilometer om ugen, fordi jeg ikke blev gravid. Det var grænseoverskridende, men også lidt en lettelse. Og meget lærerigt.” 

Hvis du skulle skære din træning ned til én ting?

“Yoga og vandring er begge vigtige for mig. Yogaen, fordi jeg får rørt kroppen i alle mulige retninger. Vandring, fordi det er udendørs, og den ensformige bevægelse virker meditativt. Skal jeg skære det ned til kun en ... må det være udendørs yoga!” 

Hvornår orker du ikke mere sundhed?

“Jeg kan sagtens blive træt af at høre på alle os sundhedsguruer. Mange tror, jeg er super-Else- helse-hellig, men jeg forsøger virkelig at være afslappet, hvad angår sundhed. Mit fokus er, at
du skal lære at lytte til din krop. Det er ikke det samme, der fungerer for alle, men siger kroppen sukker og kaffe hver eftermiddag, så er der noget i vejen, og du må kigge på, hvorfor din krop kræver så mange stimulanser for at hænge sammen.” 

Louise Bruun, ernæringsterapeut og forfatter
© Thomas Dahl

Hvordan mærker du, at din krop er blevet 40+?

“Fysisk kan jeg ikke mærke det, men mentalt er jeg mere i sync med mig selv. Jeg har fået flere rynker, men jeg har besluttet mig for, at det gider jeg slet ikke spilde min tid på. Faktisk synes jeg, at jeg er vildt flot og elsker, at jeg har haft en god graviditet, selv om jeg er blevet mere end 10 år ældre siden sidst.” 

Mit bedste sundhedstip!

“Tag ansvar for dit liv. Du kan ikke få andre til det - eller bare spise en pille. Alle kan lave om på det, der ikke dur.” 

Artiklen er tidligere bragt i Magasinet Liv nr. 69

Seneste

Måske er du interesseret i...