Hvis du er hidsig eller vred, bør du aldrig hoppe i løbeskoene

Ny forskning viser nemlig, at det kan være farligt at træne hårdt, samtidig med at du er stærkt påvirket følelsesmæssigt

7. november 2016 af Rie Louise Kirkebjerg

Umiddelbart virker det som en god idé at træne eller løbe en lang tur, når du er hidsig, så du kan tænke på noget andet og ryste nogle af de frustrationer af, som du går rundt med. Men det bør du aldrig gøre, lyder konklusionen af en ny undersøgelse.

En farlig kombination 

Det er før bevist, at både anstrengende træning og stærk frustration øger risikoen for et hjertestop, og den nye undersøgelse viser, at kombinationen af træning og frustrationer slet ikke harmonerer. 

Den nye forskning, som bygger på data fra næsten 12.500 mænd og kvinder fra 52 forskellige lande, viser nemlig, at det kan være farligt for dit hjerte at træne hårdt, mens du eksempelvis er voldsomt frustreret, da kombinationen i værste fald kan udløse et hjerteanfald. 

Dette skal dog ikke skræmme dig helt fra at løbe en tur. Det er bare vigtigt, at du ikke er stærkt følelsesmæssigt påvirket, og derfor løber hurtigere eller træner hårdere, end du normalt ville gøre. Hvis du vil være på den helt sikre side, er der mange gevinster ved bare at gå en tur i den friske luft.

Du vil (garanteret) også kunne lide