Lyserød sløjfe som symbol på brystkræft
Hvor meget ved vi egentlig om sygdommen? © Getty Images

Seneste forskningsnyt om brystkræft

Din søster, min mor, vores veninder. Brystkræft rammer alt for mange af os og fylder meget i vores verden og vores bevidsthed. Og så er det, som med det meste andet, godt at vide, hvad vi kan gøre, og hvad der bliver gjort

5. december 2019 af Gitte Høj

Vær opmærksom på, at forskning og tal kan have ændret sig, siden artiklen blev udarbejdet.

Hvad ved vi allerede om brystkræft? Hvad siger den seneste forskning? Og hvad kan du selv gøre for at forebygge den grimme sygdom? Vi giver dig et overblik over seneste forskningsnyt om brystkræft. 

Motion er nøglen

Forskerne har længe været optaget af, hvilken effekt fysisk aktivitet har på både forebyggelsen og behandlingen af kræft.

Man har bevist, at fysisk aktivitet både nedsætter risikoen for at udvikle kræft og mindsker udviklingen, hvis man allerede har en kræftdiagnose. En af årsagerne er formentlig, at fysisk aktivitet både mobiliserer immunceller og ændrer på blodforsyningen i områder med kræft, hvilket hjælper immunceller med at infiltrere kræftområderne.

Motion kan altså hjælpe med at forværre forholdene for kræftceller og gøre dem mindre modstandsdygtige over for immunceller. De gode resultater betyder, at man nu bliver mere optaget af at finde ud af, hvordan motion kan blive et mere konkret og helbredende middel mod kræft.

Usikkerhed blandt eksperterne

Der blev i juli 2019 afholdt en konference i Prag, hvor et par tusinde forskere fra hele verden satte fokus på blandt andet sammenhængen mellem motion og kræft.

Konferencen var arrangeret af ECSS, European College of Sport Science. En af forskerne, den amerikanske Kathryn H. Schmitz, fremhævede, at motion kan nedsætte risikoen for at dø af brystkræft med 30 procent eller mere, når først diagnosen er givet.

I hendes forskning er det også kommet frem, at mange former for fysisk aktivitet også forebygger brystkræft – gang, løb, cykling og aktivt husarbejde. Ligesom motion også kan afhjælpe følgerne af en kræftbehandling.

Som med det meste forskning er der dog koblet noget usikkerhed til resultatet, og lige her handler det blandt andet om, at denne type undersøgelser ofte bygger på deltagernes egen rapportering af, hvordan, hvor meget eller hvor lidt de har motioneret.

Det betyder helt konkret, at eksperterne endnu ikke er enige om, hvorvidt det for eksempel giver mening at udskrive motion som en behandling.

Moden kvinde går en tur med sin hund
Forskning tyder på, at motion kan have en forebyggende og helbredende effekt på kræft. © Getty Images

Sådan forebygger du bedst brystkræft

Du kan ikke helgardere. Du kan ikke bestemme dig for, at du ikke vil have brystkræft. Det bestemmer sygdommen desværre. Men der er nogle forholdsregler, som Kræftens Bekæmpelse anbefaler, at du træffer. Og de er:

Bevæg dig

Fysisk aktivitet er på flere måder en vigtig brik i dit værn mod brystkræft. Man ved eksempelvis, at fysisk aktivitet sandsynligvis kan sænke østrogenniveauet i kroppen, og netop østrogen menes at være benzin på bålet, når det drejer sig om brystkræft.

Undgå overvægt

Derudover hjælper fysisk aktivitet dig med at holde vægten og dermed undgå overvægt. Det har ifølge Kræftens Bekæmpelse vist sig, at overvægt er en af de største risikofaktorer for at få brystkræft. 

Man ved faktisk, at risikoen for at få brystkræft stiger med 6 procent for hver 5 kilo, du tager på!

Undgå inflammation

Overvægt øger desuden mængden af både insulin og kønshormoner i dit system og skaber dermed en kronisk tilstand af let betændelse i din krop. Også kaldet inflammation.

Moden kvinde kan ikke lukke sine bukser
Overvægt er, ifølge Kræftens bekæmpelse, en af de største risikofaktorer for brystkræft. © Getty Images

Spis groft og grønt

For at holde vægten hjælper de her kostråd dig godt på vej: Jo grovere du spiser, jo mere skal du tygge. Hvilket betyder, at du typisk skal arbejde hårdere for føden, og dermed når du ikke at spise for meget, før du føler dig mæt. 

Dertil kommer, at maden fra planteriget typisk er kaloriefattig, og du kan derfor spise mere, uden at det koster på vægten.

Gå efter alle de grove, grønne sager – kål, bønner og rødder.

Spis fuldkorn

Forskning peger på, at spiser du fiberrigt og mange fuldkornsprodukter, kan det forebygge brystkræft. Formentlig fordi kostfibre binder østrogen i tarmen og dermed sørger for, at en mindre del bliver optaget gennem tarmvæggen og derfra videre ud i hele kroppen.

Vælg de hvide produkter – hvidt brød, hvide ris og hvid pasta – fra, og vælg fuldkornsmærkater og grove ris til.

Sund mad med grøntsager
Gå efter grove, grønne grøntsager og fuldkorn i din kost. © Getty Images

Brystkræft i danske tal

  • Så mange får konstateret brystkræft om året: 4.694 personer (et gennemsnit fra 2012 til 2016)
  • Så stor er risikoen for at få brystkræft, før du fylder 75 år: 10 %
  • Så mange lever 1 år efter en brystkræftdiagnose: 97 %
  • Så mange lever 5 år efter: 87 %
  • Så mange dør af brystkræft om året: 1.120 personer (et gennemsnit fra 2012 til 2016)

Kilder: Videnskab.dk, Cancer.dk

Artiklen er tidligere bragt i Magasinet Liv d. 10. oktober 2019.

Seneste

Måske er du interesseret i...