Louise tester ansigtsyoga
Hvad går ansigtsyoga ud på? Og har det en effekt? Louise tester! © Thomas Dahl

Louise tester: Ansigtsyoga

Du træner din krop, men hvad med ansigtets mange fine muskler? Dem, som holder din hud på plads og siger mere end tusind ord. De skal da også i form. Vi tester

7. november 2020 af Louise Thorsted

Du kender det sikkert. Det er, som om tyngdekraften for alvor er begyndt at sætte ind i ansigtet. Pludselig giver det med en klemme i nakken eller en stram knold mening. Men hvad nu, hvis du kunne gøre det med daglig yoga i dit ansigt? Med større fokus på, hvordan du bruger alle musklerne bag din ansigtshud?

Dagene inden: Som krop så ansigt, ikke?

“Jeg har dyrket yoga i mange år, men ikke så fast og især de seneste år helst af den slags med stor vægt på afspænding. Yoga er mit to-go-to, når jeg skal ned i kroppen og koble af, og den har den positive bivirkning, at jeg samtidig føler, at jeg bliver strammet op. Og derfor giver ansigtsyoga jo totalt mening. Er der ikke noget med, at det er i ansigtet, at musklerne sidder allertættest og er allerflest?

Før start på Susanne Dyhrs online ansigtsyogakursus modtager jeg en pakke med en kalender med billeder af nogle af øvelserne.

Stillingerne i ansigtsyoga er bare ikke yndefulde på samme måde som en krop i yogastilling, kan jeg bare sige. I pakken er også en flaske citronolie, som skal tilsættes kogende vand i dråber og drikkes. Jeg bliver også medlem af forløbets Facebook-gruppe.”

Dag 1: Gummifjæs

“Første video tikker ind på min mail allerede klokken fem om morgenen. Jeg ser Susannes anvisninger på min telefon på badeværelset, efter hele familien er taget af sted. 

Fem minutter med fuldt fokus på mit fjæs. Det er fascinerende, hvordan mine rynker rykker  rundt, når jeg godt guidet strammer et andet sted i mit ansigt helt glat. Jeg har jo gummifjæs!

Jeg gentager øvelserne på mit job efter frokostpausen og bliver lidt pinligt bevidst om, at nogle af dem kræver, at jeg laver lyde til. I dag er jeg mønsterelev og får også trænet en tredje gang hjemme. Vi er i gang, og på mine nye Facebook-venners kommentarer kan jeg fornemme, at deres spejlbilleder også ser sjovere ud, end de plejer.”

Louise tester ansigtsyoga
“Dag et og frisk på en udfordring.”© Thomas Dahl

Dag 16: Slut med nattetisseri?

“Jeg hænger på. Hvor jeg lagde ud med tre gange om dagen, er jeg oftere nede på to nu, men altid mindst to. Videoerne er nemme at afkode og forstå, og de cirka fem minutters længde er helt tilpas og en fin lille pause at tage. 

Nogle af øvelserne er mere tryk eller akupressur, og dem er jeg især glad for. Jeg drikker flere glas kogt, varm vand om dagen, og det er jeg faktisk ret afhængig af.

De få tilsatte dråber citronolie giver en dejlig smag, men selv uden den er det, som om det smager af mere end bare et glas koldt vand. Og overraskende nok skal jeg ikke længere op og tisse om natten.”

Dag 21: Halvvejs

“Jeg har testet begge ansigtsmasker lavet af henholdsvis æggehvide og af yoghurt og honning. De strammer op og fugter, og sammen med alt det andet føles de som kærlig omsorg for mig selv. 

Med den øgede bevidsthed om mit ansigt bruger jeg også mine cremer anderledes. Jeg smører dem ikke bare på, men er mere øm over for min fine hud. Lidt som de er det i creme-reklamer.

Det er stadig lidt grænseoverskridende pludselig at betragte mit ansigt så meget, men det er også en fin måde at catche op på, hvordan jeg ser ud nu, 48+.

Louise thorsted tester ansigtsyoga
“Yes, øvelserne kan også laves med lukkede øjne. Det er ren zen.”© Thomas Dahl

Dag 25: Strammere

“Jeg føler faktisk, at huden er blevet lidt strammere under hagen og omkring mine kindben. Rynkerne over min mund er også blevet glattet ud.”

Dag 30: Tilbage i de rette folder

“Jeg synes pludselig, jeg ser asymmetrier i mit ansigt, som jeg ikke har lagt mærke til før. Er det, fordi jeg er blevet strammet op, så det bliver tydeligere?

Efter en aften med først ansigtsyoga, så yoghurtmaske og bagefter ansigtsmassage, og en morgen med kolde brus i mit ansigt, falder det heldigvis i de rette folder igen.”

Sådan foregår ansigtsyoga

Susanne Dyhrs Det ultimative ansigtsløft er seks ugers onlinetræning med en ny video hver dag og 30 øvelser, som kombineres på kryds og tværs.

Så lang tid tager det:

  • Seks uger eller 42 dage.

Det får du:

  • Ud over de daglige videoer og øvelser har du adgang til en guidet ansigtsmassage, 13 akupressurøvelser, et par ekstra videoer og tips til hudpleje. En gang om ugen holder Susanne Dyhr spørgetime.

Så længe holder det:

  • Det er i høj grad op til dig selv, som med al anden træning.

Hvor ofte, hvor dedikeret? 

  • Du bestemmer.

Det koster det:

  • Det ultimative ansigtsløft, inkl. evig adgang til øvelserne: 2.995 kr.

Her klikkede vi ind:

Louise thorsted tester ansigtsyoga
“Er det en begyndende dobbelthage? Det skal være løgn!”© Thomas Dahl

Så hvad er status?

“Når jeg ser før- og efter-billederne sat op mod hinanden, er det, som om mit ansigt er blevet lidt smallere, og kæbepartiet lidt mere markeret. Er der også færre rynker under øjnene. Jeg tror det sgu!”

Ville jeg få det gjort igen?

“Jeg har fået nogle gode nye vaner. Jeg er helt afhængig af det varme vand med citronoliedråber, som jeg drikker om morgenen. Det føles godt i min krop og har stadig anti-nattetisseri-effekten.

Akupressuren bruger jeg sådan lidt random. Det afslapper og giver mere mening nu, hvor jeg ved, hvor jeg skal trykke. Og nu jeg tænker over det, har jeg faktisk ikke haft hovedpine, i al den tid, jeg har dyrket yoga med mit ansigt!

Og så ved jeg, hvor mine ansigtsmuskler sidder og kan hurtigt sætte ind, når jeg vågner med hævede øjenomgivelser. Med få målrettede yogaøvelser og akupressur falder de faktisk på plads.”

Artiklen er tidligere bragt i Magasinet Liv d. 2. juli 2020.

Seneste

Måske er du interesseret i...