Moden kvinde er glad og rækker armene ud
Giv slip! Du har så godt af det. © Getty Images

Vil du lære at slippe kontrollen? Her er 5 råd, der hjælper dig på vej

Hvorfor er det så rart med den kontrol? Og hvor stort er dit behov egentlig for den? Er det større, end du har lyst til? Psykoterapeut Aline Bjerring giver dig de forklaringer, svar og gode råd, du kan få brug for

24. maj 2019 af Malin Westerlund

Eksperten: Aline Bjerring er psykoterapeut. Besøg hendes hjemmeside på Alinebjerring.dk

Hvilken funktion har kontrol?

“Der er meget tryghed i at have kontrol. Alle mennesker har brug for tryghed. Det er et grundlæggende behov. Nogle foretrækker, at tingene er kendte. Andre har mere mod på at kaste sig ud i noget nyt. Det kan være at sige vores arbejde op eller blive sagt op.

Det kan være ret forskelligt, hvordan vi har det med det. Det handler også om selvværd og selvtillid, og om, hvorvidt vi er i balance. Nogle af os bliver for eksempel mere kontrollerende, når vi er pressede. 

Kontrol hænger sammen med det at præstere. I vores samfund har vi meget fokus på det enkelte individ og det enkelte individs præstation på det mentale og det kropslige plan. Det følelsesmæssige forsømmer vi lidt, og det kan gå ud over vores indfølingsevne, gøre det svært at mærke sig selv og andre,” forklarer psykoterapeut Aline Bjerring.

Moden kvinde sidder og tænker
Nogle af os bliver mere kontrollerede, når vi er pressede. © Getty Images

Hvornår bliver kontrollen for meget?

“Hvis du er så kontrollerende, at det går ud over dine relationer, er det for meget. Det kan være, hvis du bliver for emsig og insisterer på, at tingene skal gøres på en bestemt måde, og at du tjekker alting eller har for meget kontrol over for dine store børn. 

Hvis vi har for meget kontrol, risikerer vi at miste vores indføling og spontanitet. Det er lidt ligesom at have skyklapper på. Hvis du er nået derud, kan det være en indikator på, at du har brug for at give slip.”

Er der forskel på køn og kontrol?

“Måske er det lidt mere typisk for kvinder at have kontrollen i hjemmet og mangle tillid til, at manden gør det godt nok. Men det kan selvfølgelig også være omvendt,” siger Aline Bjerring.

Betyder vores alder noget for kontrollen?

“De forskellige livsfaser stiller forskellige krav til os. Mange af os bliver med alderen mere sikre i os selv og i vores identitet og får derved nemmere ved at give slip.

Kontrol hænger som sagt også sammen med selvtillid og selvværd og kan være kompensation for usikkerhed, og den vokser du jo ikke nødvendigvis fra. Kontrol kan også være kompensation for utryghed.

Det er ofte egne forbud, påbud eller forventinger, vi ligger under for. OCD og anoreksi er ekstremerne, men rengøringsvanvid er også i den boldgade. Her kan det være en god idé at finde ud af, hvad der ligger bag. Hvad er det for behov, kontrollen opfylder?” siger Aline Bjerring.

Sådan slipper du kontrollen

Vil du gerne løsne op og give slip på kontrollen? Her får du ekspertens fem råd til, hvad du kan gøre for at hjælpe dig selv godt på vej. 

Kvinde og mand er uvenner
Det er ofte egne forbud, påbud eller forventinger, vi ligger under for. © Getty Images

Råd 1: Hvad er det værste, der kan ske?

“Spørg dig selv, hvad der vil ske, hvis du giver slip. Hvad er dine forestillinger, og hvad er realiteterne? Ofte er vi bange for at springe ud i det ukendte, fordi vi har nogle bestemte forestillinger om, hvad der kan se. Men de er tit langt fra virkeligheden,” forklarer psykoterapeut Aline Bjerring.

Råd 2: Spørg andre, hvad de tænker om dig 

“Du har sikkert en masse forestillinger om, hvad andre tænker om dig, og de kan holde dig fast. Hvis du har tillid til dem, du tror, forventer noget bestemt af dig, så spørg dem direkte: ‘Jeg har en forestilling om, at du vil tænke sådan her om mig, hvis jeg gør det her eller undlader at gøre sådan her. Er det rigtigt?’. 

Ofte har vi negative forestillinger om, hvad andre tænker eller synes om os, og vished vil gøre os mere trygge.”

Råd 3: Acceptér de svære følelser 

“Det kan være skræmmende at stå over for det ukendte. Men hvis du tør møde det, du frygter, bliver det nemmere at give slip. 

Måske frygter du at blive opfattet som doven, sjusket eller egoistisk. Så øv dig i at være doven, sjusket eller egoistisk. Først i det små, og mærk så, hvad der sker? Du vil højst sandsynligt opleve, at det ikke er så farligt!”

Råd 4: Vær venlig mod dig selv 

“Tal pænt til dig selv. Hav omsorg for dig selv. Lyt til dig selv. Vær aldrig hård mod dig selv. Mange af os bliver mere kontrollerende, når vi ikke er i balance.”

Råd 5: Vælg dine kampe

“Erkend, at der er meget, der er uden for din kontrol. Brug din energi på det, du har indflydelse på, og lad resten være!”

Artiklen er tidligere bragt i Magasinet Liv d. 11. april 2019

Seneste

Måske er du interesseret i...