Moden kvinde går en tur alene på en strand
Luft din voksne krop hver dag. Det giver så mange sunde fordele. © Getty Images

Hvor ofte går du en tur? Her er 7 sunde grunde til, at du skal gøre det HVER dag

Hvis du får brugt dine lækre 40+ stænger lidt mere i det daglige og får gået den tur fast, så høster du både mere energi, mindre stress og masser af andre fordele

14. november 2019 af Gitte Høj

Det er virkelig vældigt enkelt, men ikke desto mindre lige så vigtigt: Du skal gå en tur hver dag. Og vi mener hver eneste dag. Kort eller lang – eller meget kort. Ud at gå skal du. Det er det, der gør den helt sunde forskel.

Hvorfor er det så sundt at gå?

Forskellen mellem at sidde stille og gå en tur er kæmpestor. Alene dit energiforbrug stiger med flere hundrede procent. Og så er der også de her syv andre sundhedsmæssige fordele ved at gå en tur hver dag. 

1. En daglig gåtur giver styrke

Som 40+ kvinde skal du vide, at en daglig gåtur styrker både dine knogler, dine sener og dine muskler, uden at de samtidig bliver overbelastet. Og de har brug for begge dele, da du jo taber muskelmasse og knoglestyrke med alderen.

2. God blodgennemstrømning

Dit kredsløb stimuleres og styrkes, dit blodtryk falder, og du forebygger blodpropper.

3. God nat

En regelmæssig gåtur afhjælper søvnproblemer.

Moden kvinde og mand ligger og sover
Hvordan sover du om natten? En regelmæssig gåtur kan hjælpe mod søvnproblemer. © Getty Images

4. Gå dine stresshormoner væk

Gang renser ud i stresshormoner – adrenalin og noradrenalin – som har lagret sig i kroppen. Du kan gå dig rolig og slippe af med stresssymptomer som forhøjet blodtryk, forstoppelse, spændingshovedpine, hjertebanken, uro og nedtrykthed.

5. En gåtur hver dag giver energihormoner

Sætter du lidt fart på, så der kommer sved på panden, begynder kroppen ovenikøbet at producere hormoner, som løfter dit humør og giver dig energi.

6. Bedre hukommelse

Ved hurtig gang bliver der dannet nye celler i hjernen. Din hukommelse bliver bedre, og du holder dig skarp.

7. Hold en stabil vægt med en gåtur hver dag

Du får nemmere ved at holde vægten og forebygger dermed det farlige fedt omkring dine organer her og nu og på den lange bane hjerte-kar-sygdomme, diabetes og kræft.

Moden kvinde går en tur i naturen
Du kan gå dig rolig og slippe af med stresssymptomer. © Getty Images

Sådan bliver det en god vane at gå en tur hver dag

1. Samme tid

Sæt din gåtur i system for at hjælpe dig selv med at få lettet rumpen og komme ud over stepperne. Beslut dig for et fast tidspunkt på dagen, og stil uret. Et fast tidspunkt kan hjælpe dig med at holde fast i din nye vane. 

Så find det tidspunkt, hvor du ved, at du får lettest ved at holde en aftale med dig selv. Hvad er muligt for dig med afsæt i både din arbejdsmæssige og familiemæssige situation? Skal du gå lige efter arbejde, efter aftensmaden – eller måske om morgenen, inden alle andre står op?

2. Tag en tæller med

Investér eventuelt i en skridttæller. Det kan være motiverende at se, hvor hurtigt du æder dig ind på de anbefalede 10.000 skridt om dagen. Tag udfordringen op med dig selv!

Moden kvinde skal ud at løbe med en skridttæller
Investér eventuelt i en skridttæller. Det kan være så motiverende! © Getty Images

3. Samme sted

Du kan selvfølgelig gå når som helst og hvor som helst, men der kan være noget meditativt ved at gå den samme rute hver dag. Samtidig kan en fast rute også disciplinere dig, så du gennemfører, og du fortjener, at det er realistisk og holdbart.

4. I opladeren

Brug din gåtur bevidst, hvor du åbner dine sanser og trækker luft, duft og lyde ind. Vær helt til stede i det nu, hvor du ikke skal andet end at gå og opleve det, der sker på din gåtur. Eller benyt din gåtur til at få hørt en podcast, en lydbog eller den musik, du holder af. Lad op, mens du går.

Kilder: Forskning.no, Videnskab.dk, Til fods – verdens bedste motion af Mai-Lis Hellénius og Ola Skinnarmo

Artiklen er tidligere bragt i Magasinet Liv d. 10. oktober 2019.

Seneste

Måske er du interesseret i...