Hjælp, jeg har mange søvnløse nætter!

Det rammer altså bare hverdagen hårdt, når nattesøvnen svigter.

19. november 2015 af Redaktionen

Søvnløse nætter

Kære brevkasse,
Jeg ligger søvnløs om natten – ofte i en time. Jeg går i seng omkring 22.30 og står op 6.30, men føler mig sjældent veludhvilet. Hvor meget søvn skal jeg egentlig have som 41-årig?

Venlig hilsen
Sarah

 

Kære Sarah,
At sørge for en ordentlig nats søvn er uden tvivl noget af det vigtigste, du kan gøre for dig selv for at sikre kvaliteten af de vågne timer. Mens du sover, er hjernen i gang med mange vedligeholdelsesfunktioner, som forbereder dig til næste dag, både fysisk og psykisk. Det er ikke kun det antal timer, du sover, der betyder noget, men også kvaliteten af din søvn.

Ifølge studier har voksne brug for mellem 7,5 og 9 timers søvn hver nat for at fungere optimalt. Al søvn er dog ikke ens.

Søvnen har flere gentagne stadier: den dybe (non-REM) søvn og REM-søvn. Hver cyklus varer cirka 90 minutter og gentages fire-seks gange over en nat. Tiden, du bruger i hvert stadie, ændrer sig dog i løbet af natten. Hovedparten af den dybe søvn foregår i den første del af natten. Senere på natten er det REM-søvnen, som varer længst.

At få en ordentlig nats søvn handler ikke kun om at få nok timer i sengen, men også om hvor lang tid du er i hvert søvnstadie. Hvert stadie har sine fordele. Den dybe søvn er vigtig for fysikken, og REM-søvnen er vigtigst for din mentale tilstand og spiller en central rolle i indlæring og hukommelse.

For at få mere REM-søvn og derved føle dig mere frisk mentalt vil jeg foreslå dig at sove 30 minutter længere om morgenen, hvor REM-søvnstadiet varer længere.

Med venlig hilsen
Marie-Louise, læge

Spørg om sundhed!
Har du et spørgsmål om sundhed? Vi har panelet, der kan svare: Pia Koefoed, praktiserende læge, Lotte Paarup, fysioterapeut, forfatter og foredragsholder samt Gitte Wenneberg, klinisk diætist. Skriv til os på liv@magasinetliv.dk. Hvis dit spørgsmål bliver valgt, får du også svar på mail.

Måske er du interesseret i...

Seneste