Karen Greve og to veninder vinterbader
Livs journalist (i midten) er blevet overtalt af et par erfarne vinterbader-veninder til at prøve et 11 grader koldt Øresund.© Privatfoto

7 praktiske råd, hvis du vil være vinterbader

Det vrimler med vinterbadere, der begejstret fortæller om et kick i kroppen, mentalt overskud, et stærkt immunforsvar og et skønt fællesskab på badebroen. Her er 7 praktiske begynderråd, hvis du vil prøve af, hvad de taler om og forsøge dig som vinterbader

2. november 2020 af Karen Greve

Vores journalist, Karen Greve, er blevet overtalt af et par erfarne vinterbader-veninder til at prøve et 11 grader koldt Øresund. Og det vrimler med vinterbadere ved de danske kyster og havnebade netop nu. Er du alligevel en af dem, som endnu ikke er hoppet i det kolde vand, men som har mod på at prøve det, så får du her syv begynderråd, som hjælper dig godt i gang. 

Er du derimod en af dem, som stadig er i tvivl, om vinterbadning overhovedet er noget for dig, så får du også seks gode grunde til at vinterbade. Dem finder du længere nede i artiklen. 

Praktiske råd til dig, der vil være vinterbader

Husk disse råd, inden du kaster dig ud i at vinterbade. Så er du (næsten) garanteret en god oplevelse fra første møde med det kolde vand. 

1. Begynd før det bliver for koldt

Hvis du er begynder, er det en god ide at starte, inden havtemperaturen kommer under 10 grader, så din krop gradvist kan vænne sig til koldere temperaturer. Rådet for Større Badesikkerhed anbefaler at fortsætte badning efter den almindelige badesæson for på den måde langsomt at få en fornemmelse for det, som sker i kroppen, når du bader i koldt vand.

Gode råd til vinterbadning
Det er en god idé at starte med at vinterbade, inden havtemperaturen kommer under 10 grader.© Getty Images

2. Bad fra en badebro

Find et sted med en badebro, hvor du kan komme hurtigt i og hurtigt op frem for at skulle gå ud i lavt vand fra en strand. Det sidste er (virkelig) koldt for fødder og lægmuskler i vandet og ubehageligt i den kolde vind på kroppen, og du risikerer at fortryde på vejen, inden du kommer under og mærker suset.

3. Tag en ven med ud at vinterbade

Dels er det hyggeligt at være to eller flere om oplevelsen, dels husker du med garanti ’kun en tåbe frygter ikke havet’-retorikken fra din barndom? Der er ikke livreddere ved kysten udenfor sæsonen, og hvis noget går galt, skal du have hurtigere hjælp i det kolde vand. Rådet for Større Badesikkerhed råder til, at du aldrig vinterbader alene.

4. Vil du være nøgen?

Fordelen ved at bade nøgen er, at du ikke skal stå og bakse med vådt badetøj, når du kommer op (i blæsende og koldt vejr). Du kan svøbe dig i en badekåbe med det samme.

Desuden føles det mere i-et-med-naturen-agtigt at vinterbade i Eva-kostume. Hvis du ikke er til nøgenhed i det offentlige rum, så sørg for en løs badedragt, der er nem at få af eller bare et par bikinitrusser. Det fungerer også.

5. Tæl til ti, når du kommer under

Du skal være under længe nok til, at du mærker suset, når du kommer op, men ikke så længe at dine fødder og hænder bliver følelsesløse. En tommelfingerregel er, at du tæller til ti, når du er under – og samtidig husker at trække vejret dybt og roligt for at berolige kroppens instinktive tilstand af panik ved kuldechokket.

Find et sted med en badebro, når du skal vinterbade
Find et sted med en badebro, når du skal vinterbade.© Getty Images

6. Et, to eller tre dyp?

Erfarne vinterbadere tager ofte flere dyp på samme tur. Særligt hvis du har en sauna til rådighed, kan det føles skønt at hoppe i for anden eller tredje gang. Men til at begynde med kan du med en enkelt dukkert sagtens få fornemmelsen af endorfiner i kroppen og varme i kinderne, når blodcirkulationen tager fart.

7. Badekåbe, blødt tøj og hue

En god lang badekåbe at hoppe i og blødt tøj at gå hjem i er nemmere end at bakse med jeans på småvåde ben. Hvis du hænger i, til det bliver rigtig koldt, kan det være fint at bade med hue, så du ikke afgiver for meget varme fra hovedet.

Tag en varm badekåbe på, når du har vinterbadet
Tag en varm badekåbe, blødt tøj og eventuelt en hue med, når du vinterbader.© Getty Images

Derfor er det sundt at vinterbade

Hvorfor er det kolde gys egentlig så sundt? Her kommer gode seks grunde til at vinterbade, hvis du stadig er i tvivl, om det er noget for dig.

1. Du får et dejligt endorfin-chok af at vinterbade

Det er et chok for din krop at blive nedkølet så brat, som det sker, når du træder ud i et vinterkoldt hav. Blodkarrene trækker sig sammen, og det udløser en cocktail af endorfiner og adrenalin i blodet. Derfor giver vinterbadning dig en følelse, der minder om det, du får efter en lang løbetur. Bare langt hurtigere og nemmere!

2. Du får færre sygedage

Vinterbadere har færre sygedage. Om det er, fordi de kolde bade gør os sunde, eller fordi de fleste vinterbadere bare lever sundt, er svært at sige helt kategorisk. Men det kolde gys aktiverer en række stresshormoner, som aktiverer dit immunsystem. Måske er tanken om eventuelt at kunne holde influenza på afstand nok til at få dig til at tage sidste skridt ud af badebroen?

3. Du bliver bedre til at omsætte sukker

Studier tyder på, at vinterbadere bliver bedre til at omsætte sukker i blodet. Så måske har du mindre tendens til at få sukkersyge, hvis du vinterbader. Måske! Og eftersom risikoen for type 2-diabetes stiger med alderen, er det da værd at overveje en badetur for alle os 40+.

4. Du bliver mindre stiv og kuldskær af vinterbadning

Du vænner dig til at kunne trække vejret roligt og holde ud i koldt vand. Samme teknik kan du bruge i koldt vejr, så du bliver bedre til at holde varmen generelt. Desuden oplever en del vinterbadere, at den morgenstivhed i kroppen, du kan begynde at mærke på den anden side af de fyrre, føles mindre efter vinterbadning.

Moden kvinde slapper af
Der er en lang liste af sundhedsmæssige fordele ved vinterbadning. © Getty Images

5. Du får en naturoplevelse

Det er ikke samme oplevelse at skrue op for den kolde hane i badet og tælle til ti. Som vinterbader oplever du duften af saltvand, du hører fugle over vandet, ser bølgerne kruse eller et blankt vandspejl og lægger mærke til årstidernes skiftende farver. Det er balsam for sjælen.

6. Du får en en sund social oplevelse, når du vinterbader

Måske plejer du at mødes med venner over en kop kaffe eller et glas hvidvin? Vinterbadning en mulighed for også ind i mellem at samles om en sund aktivitet, og hvis I finder et sted med sauna, er der gode muligheder for at få snakket under en vinterbadetur.

Hvornår og hvor tit skal du vinterbade?

Eksperter anbefaler tre gange om ugen, hvis du vil have den fulde positive effekt af vinterbadningen. 

Mange foretrækker at bade i de tidlige morgentimer, men hvis det skal være tre gange ugentligt, får du måske brug for et eftermiddags- eller aftenbad, hvis kalenderen skal hænge sammen. Og det kan være en anderledes men lige så vidunderlig oplevelse.

Seneste

Måske er du interesseret i...