Søvn
© iStock

“Du skal sove længere, men ikke længe”

Søvneksperten Lis Lyngbjerg guider dig her til en hverdag, hvor du kan hente masser af energi ved at prioritere din nattesøvn

14. januar 2017 af Redaktionen

“Lys og mørke er med til at regulere din søvn og dit søvnbehov. Grundlæggende er du indrettet til at præstere og til at restituere. Om morgenen – når det er lyst – er du vågen, aktiv og klar til at præstere. Om aftenen – når det er mørkt – hviler du, slapper af og restituerer, og om natten sover du.

De fleste har derfor mere brug for søvn om vinteren, når det er mørkt både morgen og aften. Og du kan hente masser af energi ved at prioritere din nattesøvn – det er netop det, den er der for.

Om natten bliver kroppens celler genopbygget. Alt, hvad du har lært og forholdt dig til i løbet af dagen, bliver flyttet fra korttidshukommelsen til langtidshukommelsen. Der bliver med andre ord ryddet op i hjernen og resten af kroppen,” siger Lis Lyngbjerg.

Her giver søvneksperten dig et par tips til, hvordan du får mere energi ud af din nattesøvn. 

Plan 1

Læg en dæmper på aftenen
Dæmp lyset om aftenen i stuen. Så vil du lettere kunne mærke, hvornår du bliver træt og klar til at gå i seng.

Sug lys til dig om dagen
Og omvendt: Tænd meget lys om morgenen, når du står op, og kom ud i dagslys om morgenen, hvis det er muligt. 

Plan 2

Hold rytmen

Er det ikke nok, så skru bissen på over for dig selv.

  • Gå i seng, når du er søvnig.
  • Gå tidligere i seng, hvis du er overbelastet arbejdsmæssigt eller privat.
  • Sørg for, at soveværelset er mørkt, køligt (17-18 grader) og stille. Gør også rummet hyggeligt, så du glæder dig til at komme ind i rummet både fysisk og psykisk.

Artiklen er tidligere bragt i Magasinet Liv nr. 71

LIS LYNGBERG, SØVNEKSPERT
LIS LYNGBERG, SØVNEKSPERT

Lis Lyngbjerg er specialist i ledelse, trivsel og stress og medstifter af stressværktøjet Stressbarometer. Læs mere på Lyngbjerg.dk.

© Magasinet Liv

Seneste

Måske er du interesseret i...