Kvinde der dyrker motion
© iStock

Derfor bliver du hurtigere rask ved at dyrke motion

Det er bare med at komme op på den hest. For motion forebygger ikke blot sygdomme - det gør dig også rask hurtigere!

14. august 2018 af Gitte Høj


Motion er vigtigt. Der er ikke så meget at diskutere. For bevægelse forebygger ikke blot sygdomme, men har også indflydelse på, hvor hurtigt vi bliver raske efter sygdomme. 

Motion og fysisk aktivitet regulerer nemlig de forskellige biologiske processer i din krop. For eksempel ved vi nu, at motion via et særligt enzym i musklerne øger disses følsomhed over for insulin, og det modvirker forhøjet blodsukker og beskytter dig mod diabetes

Det er også bevist, at fysisk aktivitet nedsætter din risiko både for at få kræft og for spredning af kræft. Noget tyder på, at det er, fordi motion styrker kroppens immunceller.

Fysisk aktivitet påvirker også hjernen og øger vores evne til at huske og til at overskue komplekse sammenhænge. Her er forklaringen muligvis et specielt protein, som musklerne udskiller under motion. 

Der er stadig mange faktorer omkring motion som medicin, der ikke er kortlagt, men faktum er, at det under alle omstændigheder stadig er win-win at røre sig!

Hvor meget skal der til?

  • Sundhedsstyrelsen anbefaler 30 minutters fysisk aktivitet om dagen. Gør det til en vane, så det bliver lige så naturligt for dig som at børste tænder.
  • Sørg også for at få pulsen op mindst to gange om ugen i 20 minutter ad gangen.


Artiklen er tidligere bragt i Magasinet Liv nr. 8.

Seneste

Måske er du interesseret i...