Foto: PR / Creativecommons.org

5 tips fra ny bog: Sådan snyder du dig selv til sunde vaner

Hvorfor øger det lysten til motion at køre bil med løbetøj på? Vi giver dig svaret, plus 4 andre tips, der narrer hjernen til sundere valg

17. maj 2016 af Gitte Høj

Nogle vil måske kalde det at snyde sig selv. Og måske er det lige præcis, hvad det er – men hvad så? Bare det virker!

Hvad er Nudging?

Begrebet nudging går ud på at puffe kærligt til dig, så du ændrer adfærd, uden at du mister det frie valg. Og netop dét er metoden i den nye bog Nudging – slip madens magt. Målet er, at du lærer, hvordan du nænsomt guider dig selv i den sunde retning. Bogen giver en masse konkrete tips til, hvordan du ‘nudger’ dig selv til at spise mindre, vælge sundere og for alvor tæmme din indre sukkergris ... Den gode nyhed er, at du mere eller mindre kan spise det, du har lyst til, for det handler om at blive mæt på smag i stedet for mængde.

Du får lækre opskrifter, redskaber til nudging, kostplan, mellemmåltidslister og meget mere. Her er virkelig masser af dokumenteret viden og inspiration til et lettere liv uden forbud.

5 nemme måder, at snyde dig selv sundere

1. Planlæg: Hvornår, hvor meget og hvor tit må du spise sødt?

2. Køb kun lækkerier ind til dagen og nedlæg lageret af søde sager i hjemmet.

3. Begræns udvalget: Vælg slik med samme smag, farve og konsistens. Så spiser du mindre.

4. Begræns størrelserne: Køb den mindste pose, eller pak om til små poser, når du kommer hjem.

5. Kører du i bil til og fra arbejde? Så skift til træningstøj på jobbet, og kør hjem i dit træningsoutfit. Så er du klar til at løbe, så snart du stiger ud af bilen – og det er faktisk mere besværligt at skifte tøj igen end rent faktisk at få løbet den tur.

Nudging – Slip madens magt. Af Lotte Juul Madsen og Stine Junge Albrechtsen, Muusmann Forlag, 208 sider hos Saxo.com 250 kr.

Seneste

Måske er du interesseret i...