© Getty Images

5 ting, der kan gøre en forskel for din koncentration, når du arbejder hjemme

Har du svært ved at holde fokus på de lange hjemmearbejdsdage? Så er der heldigvis hjælp at hente.

28. januar 2021 af Benjamin Creative for Novasel

Hjemmearbejde er efterhånden blevet hverdag for mange af os. Selvom det har sine fordele, er det svært at komme udenom, at koncentrationen kan blive gevaldigt udfordret. For hvordan holder du fokus, hvis der er børn som afbryder, overspringshandlinger der kalder, eller dine tanker bliver ved med at glide væk fra arbejdet? 

Dét findes der heldigvis nogle simple løsninger på. Her er fem ting, som hjælper dig med at holde skarpt fokus og øge koncentrationen.

1. To do-lister

Hvad skal du nå i dag – og hvornår? Du kommer som regel langt nemmere og mere motiveret igennem din arbejdsdag, hvis du har planlagt, hvad du skal nå. Hvis du hele tiden har nogle delmål og deadlines at arbejde efter, har du fokus på dem, og derfor kommer du ikke til at zone ud og lave andre ting. Desuden er det den fedeste følelse, når du kan strege punkterne over.

Lav gerne din liste så konkret som muligt – i prioriteret rækkefølge. Prøv at holde det til 5-6 vigtige gøremål, så det ikke bliver for uoverskueligt.

2. Særlige madvarer (som fx æg)

Noget af det vigtigste, når det kommer til at holde hjernen skarp, er alt det du indtager. Det er langt sværere at koncentrere sig, hvis du ikke spiser morgenmad eller spiser en masse slik, så dit blodsukker er ustabilt. Gå efter mad, som for eksempel indeholder cholin. Det er et næringsstof, som øger hukommelsesevnen og humøret samt fremmer fokus – og som du finder i æg, fisk, nødder og broccoli.

Så forkæl dig selv med sund mad, som holder hjernen klar, og sørg for at forhindre dehydrering, der sløver koncentrationen, ved at drikke vand.

3. Naturlige tilskud til hjernen

Oplever du ofte, at koncentrationen strejker, og fokusset er svundet ind? Så er det en god idé at kigge efter naturlige kosttilskud, som kan hjælpe hjernen på vej. Et godt eksempel er KeenMind®, som indeholder ekstrakt fra en indisk plante med hvide blomster, kendt som Bacopa Monnieri. Ekstraktet understøtter både de kognitive funktioner, hukommelsen, evnen til at lære og koncentrationen.

Med to kapsler om dagen får du naturlig hjælp til at bevare opmærksomheden og fokus på dine opgaver, så du kan få en god og effektiv arbejdsdag.

Du kan tage KeenMind® enten som en tre-måneders kur eller som støtte hele livet. Udtrækket fra planten er undersøgt klinisk og er et resultat af over 40 års forskning. Læs meget mere om kosttilskuddet her. Det kan både fås hos Matas og hos diverse helsebutikker. 

© Novasel

4. Flyfunktion og indlagte pauser

Bliver du forstyrret af, at telefonen vibrerer, eller at du lige er nødt til at tjekke Facebook? Mobilen kan være svær at lade ligge, når tankerne glider væk fra arbejdet. Hvis du ikke vil lade dig forstyrre af mobilen, bør du sætte den på flytilstand eller lydløs, så du ikke bliver afbrudt og lader dig friste. Der findes også apps, hvor du kan udvælge hvilke progammer du ikke vil distraheres af, hvis du ikke kan lade mobilen være slukket. 

Derudover er det altid godt for koncentrationen at tage pauser. Det er både sundt for hjernen, og så kan du på forhånd indlægge tid til et planlagt opkald eller en afslappende stund på mobilen – bare sørg for at sætte en sluttid på.

5. En gåtur (gerne med en veninde!)

Gå en tur eller lav noget andet motion i løbet af din dag. Motion er ikke bare godt for kroppen – det skærper også din koncentrationsevne, løfter dit humør, forbedrer hjernens ydeevne og er vigtig for indlæring og hukommelse. Hvis det er svært at komme afsted, er et godt trick at lave en aftale med en anden. Det gør det både sjovere og nemmere ud komme ud af døren. 

Tip: Gå en lille tur om morgenen. Så får du frisk luft, gang i kroppen og følelsen af at "tage hen på arbejde" og blive mentalt klar, så du ikke går direkte fra sengen til computeren. Du kan for eksempel nyde lidt alenetid med en podcast i ørerne eller noget hyggetid med en god veninde. 

Husk at fokusere på de gode ting

Selvom det kan være svært at holde koncentrationen på hjemmekontoret, og at arbejde og fritid nemt kan flyde sammen, er det vigtigt at huske på, at der faktisk er mange positive ting ved at arbejde hjemmefra.

Du slipper for eksempel for transporttiden, du kan indrette et hyggeligt hjemmekontor med tændte stearinlys, du slipper for kollegaer, der afbryder, og du kan desuden sørge for en frokost lige efter dit hoved. Husk at nyde det.

Seneste

Måske er du interesseret i...