© Getty Images

4 fantastiske grunde til at blive ved med at gå lange ture

Husker du stadig at gå ture – og gerne med personer, du holder af? Der er i hvert fald gode grunde til at gøre det, som for eksempel hvis du oplever akutte smerter.

26. maj 2021 af Benjamin Creative for apoteket

Siden corona kom, har mange danskere gået på livet løs. Det er der heldigvis mange gode grunde til at blive ved med. Udover at det er hyggeligt og dejligt med frisk luft, har det nemlig også positive effekter på blandt andet dit helbred, din energi og din søvn. Og så er det gavnligt, hvis du lider af nogle helt særlige gener. 

Vi har her samlet fire grunde til, hvorfor gåture er fantastiske. I samarbejde med apoteket får du desuden en miniguide til, hvad du skal gøre, hvis en lang gåtur skulle give et vrid eller pludselige smerter.

1. Gåture er en oplagt måde at kombinere motion med socialt samvær

Mange ved, at motion er sundt for kroppen og hjernen – men nogle gange er det bare ikke helt så overskueligt at komme afsted. Derfor er det smart at lave aftaler med dine veninder, din partner eller andre, hvor I får gået en tur samtidig med, at I hygger jer og får nogle gode, lange snakke. 

På den måde kan du få gjort en gåtur langt sjovere og mere hyggelig, og desuden får du set nogen fra din omgangskreds samtidig med, at du får dyrket motion – det er da en perfekt måde at slå to fluer med et smæk på.

2. Bevægelse kan hjælpe på smerter

Hvis du oplever akutte smerter, som fx ondt i ryggen, er det godt at få rørt dig – for eksempel på en gåtur. Selvom det kan være lokkende at ligge på sofaen og skåne det område, hvor du har smerter, er det nemlig vigtigt, at du kommer i gang med at bevæge området igen. Bevægelse fremmer blodgennemstrømningen og gør, at du hurtigere kan blive smertefri.

Så oplever du akutte smerter, kan gåture være en oplagt måde stille og roligt at få rørt dig på. Det vigtige er at finde balancen mellem for meget bevægelse, hvor smerten forværres, og for lidt – så gå forsigtigt frem.

Der er intet som en hyggelig gåtur med en kop kaffe i den ene hånd og en veninde eller din partner i den anden, hvor I kan skabe gode oplevelser sammen.

© Getty Images

3. Fysisk aktivitet hjælper mod forstoppelse

Forstoppelse er på ingen måde rart. Desværre døjer op mod hver femte dansker med det, og det ses hyppigere hos kvinder end mænd. Her er gåture og anden fysisk aktivitet en stor hjælp, da det stimulerer tarmens bevægelser og på den måde sætter gang i systemet. Så hvis du har en tendens til at blive forstoppet, er daglige gåture en rigtig god idé.

4. Du bliver ganske enkelt gladere

Når du dyrker motion og går ture, øger du dopamin-niveauet i hjernen – og det har et hav af fordele. Det giver for eksempel en bedre hukommelse og øget opmærksomhed samt bedre indlæring, humør og nattesøvn. Så det er næsten svært at finde på argumenter imod at komme afsted på en smuk rute i nærheden. 

Sådan gør du, hvis du støder på smerter

Selvom der er mange grunde til at gå ture, er der med motion selvfølgelig en risiko for at overbelaste kroppen eller lave bevægelser, som giver akutte smerter. Det er en naturlig konsekvens af at leve et aktivt liv. Hvis uheldet sker, skal du tage hånd om det med det samme. Her er et par tips:

  • Brug RICE-princippet ved skader i muskler, sener og led – som fx ved en forstuvning. Det står for Rest (ro), Ice (køl området ned), Compression (læg en stram bandage) og Elevation (hæv det skadede område over hjertehøjde så meget som muligt i 24-72 timer). Det mindsker hævelsen.
  • Tag smertestillende medicin for at lindre. Grunden er, at akutte smerter nedsætter kroppens smertetærskel, og på sigt kan det udvikle sig til mere langvarige smerter, hvis de ikke behandles tilstrækkeligt fra starten. Behandlingen bør ikke vare mere end 3-7 dage, og vær opmærksom på ikke at overskride den maksimale anbefalede dosis.
  • Hvis du har mistanke om knoglebrud eller en anden alvorlig skade, bør du opsøge læge eller skadestue.

Få hjælp og vejledning til dine gener

Hvis du får smerter i forbindelse med gåture eller anden motion, er det altid en god idé at få hjælp fra professionelle. Er du i tvivl om, hvad du fejler, bør du altid kontakte din læge. Vil du have vejledning i, hvordan du behandler dine smerter, kan du få mere at vide om forskellige typer medicin og deres virkning på apoteket. 

Læs også de generelle anbefalinger fra apoteket til at lette smerten her.

Seneste

Måske er du interesseret i...