Julen nærmer sig med hastige skridt, og for børnene betyder det, at det er tid til at krydse alt legetøjet af i diverse reklamer fra BR og Toy’R’Us – men sandsynligvis kun på siderne for det køn, de selv er.
Engang var den kønsbestemte opdeling af legetøj ikke, som den er i dag, og det viser en beskrivelse til forældrene på et Lego-produkt fra 1970’erne.
I beskrivelsen står der nemlig, at lysten til at bygge er stærk i alle børn – og dette gælder hos både piger og drenge. Nogle drenge har lyst til at bygge dukkehuse, mens nogle piger har lyst til at bygge rumskibe. Lego skriver, at det vigtigste er at lade børnene bruge de rigtige materialer og lade dem bygge, lige hvad de har lyst til.

Opdeling af alder – men ikke af køn
En Lego-reklame fra de tidligere 80’ere lægger også vægt på, at børnene skal opdage noget meget specielt med legetøjet: Nemlig dem selv. Lige meget hvad børnene har bygget, er det vigtigste, at de er stolte af, at de har bygget det helt selv.
Det er en fin idé at huske på Legos tanke om, at det vigtigste er, at ungerne leger og er kreative, hvilket ikke skal være bestemt af en speciel form for legetøj.
