Helen Mirren modeuge paris 2019
Helen Mirren fyrer den af under modeugen i Paris og beviser, at alder kun er et tal.© Scanpix

Tendens: Det er hot at være kvinde over 40

Da Magasinet Liv blev født i 2011, var det usædvanligt at se kvinder 40+ på magasinforsider. Sidste år prydede 85-årige Judi Dench så britisk Vogue og slog fast, at i dag er kvinder i alle aldre interessante – og den tendens vil vi gerne give et par ord med på vejen.

24. maj 2021 af Karen Greve

For 10 år siden så det allerførste Magasinet Liv dagens lys. Skuespiller Sofie Gråbøl, som dengang var 42 år, smilede fra forsiden, hvor teksterne proklamerede, at kvinder 40+ har selvtillid og lyst til livet. Inde i bladet var alle kvinder også over 40 år. Inklusive modellerne i modeserierne og de kvinder, der tjente til at illustrere artiklerne om skønhed og sundhed (og sådan er det i øvrigt stadig i dag).

I den første leder i Magasinet Liv skrev daværende chefredaktør Ann Qvist:

“Liv er magasinet til dig, der ikke er født i går – men som er nået til en god mellemstation. Vi bliver ikke stående og venter på veterantoget, men hopper op på det næste lyntog. Retning: videre i livet med fuld fart og på de pladser, vi ved, vi gerne vil sidde på. Og med lidt ekstra bagage.”

Det nye magasin skulle være om og til kvinder, som savnede hi­storier om voksne kvinders erfaringer og udfordringer. Som ­savnede at se sig selv.

Sofie Gråbøl magasinforside Magasinet Liv
Det første Liv nogensinde havde skuespiller Sofie Gråbøl på forsiden. Hun kunne sagtens stå der igen idag. 10 år ældre og stadig super skøn.© Magasinet Liv

Dengang i 2011 var det nyt at satse på en målgruppe, der på den måde skulle defineres af alder og vel at mærke en alder over de 30. Men magasinet troede på, at danske skuespillere, tv-værter, for­fattere, sangere og meningsdannere var klar til at eje deres alder med fede typer på en forside, og at danske kvinder gerne ville ses med et magasin i indkøbskurven, der tydeligt henvendte sig til dem over de 40.

Det var på tide at komme af med den gamle fyrre, fed og færdig-myte, der huserede på linje med den uskrevne regel om aldrig at spørge til en dames alder. Fordi, ja, fordi det åbenbart altid har været pinligt at blive ældre som kvinde?

Stilfuld grå balance

Præcis, og sådan skulle det ikke blive ved med at være, siger Ann Qvist. Det var nødvendigt med et nyt magasin til voksne kvinder.

“For pokker, hvor jeg savnede et magasin til mig. Som tog fat i, at vi ikke er, som vi var. Og heldigvis for det! Jeg kunne, og kan, da sagtens savne den faste røv og den glatte pande, men jeg vil da langt hellere se fremad end se tilbage! Se på mine muligheder og blive inspireret af forbilleder for mig. Jeg er virkeligt stolt af det smukke, livsbekræftende og livskloge magasin, vi skabte.”

Vi har også spurgt Henrik Byager, som var livsstilsekspert både dengang og nu, om han kan få øje på forandringen fra dengang til nu, og han fortæller fluks om et reklamefoto, han har spottet tidligere på ugen på Østerbrogade i København.

“Der er sket en markant forandring med de gråhårede kvinder, som nærmest ikke fandtes før, hverken i film, mode eller som top­ledere for den sags skyld. Jeg har lige set en boligforretning, hvor et af de største billeder på facaden var en kvinde på omkring 60 år med langt gråt hår i en sofa. Billedet signalerede en henslængt stemning af wellness. Det var ikke sket for 10 år siden, men i dag er det cool, casual, stilfuldt, et tegn på balance,” siger Henrik Byager.

Eksemplerne på markante kvinder inden for kultur, mode og ­livsstil over 40, 50 og 60 år er i dag utallige, mener Henrik Byager.

“Sofie Gråbøl (52 år i dag, red.) kunne sagtens være på forsiden i dag igen. Ingen ville sige, at hun var for gammel, og i udlandet er Helen Mirren (75 år, red.) gang på gang blevet kåret som den mest sexede kvinde, og superstjernen Meryl Streep (71 år, red.) mangler aldrig hovedroller. De ikoniske stjerner, vi er vokset op med, beholder deres status, selv om de er blevet ældre. Den opfattelse, at man helst skulle være mellem 25 år og 36 år for at have succes, har vi i vid udstrækning gjort op med.”

Henrik Byager mener også, at vi har brug for de ikoniske stjerner. Alle dem vi kender og har fulgt i årevis. For at få en følelse af kontinuitet i et fragmenteret mediebillede, hvor vi ikke længere samles foran Matador, men er spredt over Youtube, Facebook, Netflix, Twitter og Tiktok.

“Vi lever i en verden med et væld af kanaler og et fragmenteret medieforbrug, som splitter os i alle retninger. Du kender næsten med garanti ikke de stjerner, dine børn følger. Der skal meget til at gå på tværs af generationer i dag, så dem, der blev kendt før år­­tusindskiftet, Julia Roberts, Rolling Stones og Sofie Gråbøl, dem beholder vi, selv om de bliver ældre.”

Forsider Magasinet Liv gennem tiden
Vi har haft et hav af markante danske kvinder 40+ på Magasinet Liv gennem tiden.© Magasinet Liv

Bønnestager og ballondyr

Inden vores (mormor)arme kommer alt for højt op i begejstring over det vidunderlige, øgede fokus på voksne kvinder i dag, skyder Henrik Byager dog euforien en smule ned.

“At de ikoniske stjerner bevarer deres succes, betyder ikke, at alle kvinder i alle positioner også gør det. Det er en sammensat udvikling, hvor vi jo også samtidig har helt forskruede krops-idealer efter min mening. De seneste 10 år har vi set kosmetiske operationer blive en dagligdagsting. Engang var det smådumt, halvpornografisk, et udtryk for, at man prøvede at leve op til noget, man ikke var. I dag har vi vænnet os til at sige: ‘Jamen, hvis du er glad for det …’. Vi står måske stadig af på de ekstreme tilfælde, hvor kvinder ligner en bønnestage i den ene ende og et ballondyr i den anden, men de små ændringer er accepterede i dag.”

Kvindebilledet er i bevægelse, i flere retninger på én gang. Måske mod et univers, der er mere mangfoldigt end nogensinde før?

“Der er sket en eksplosion af kvinde­billeder og idealer, som gør alt muligt, og så alligevel. Så langt er vi heller ikke kommet. Min er­­faring er for eksempel, at kvindelige ledere stadig er lidt bange for deres bløde sider, at der kommer nogen og siger: ‘Ja, det er også ty­pisk’. Jeg op­­lever ikke det samme hos mænd. Det var interessant, da Kamala Harris, USA’s nye vicepræsident, stillede op i sneakers i ­stedet for klassiske stiletter på forsiden af Vogue. Er det for blødt? Jeg synes, det er cool, for hun er skarp, smuk og casual. Et godt billede på den udvikling, vi har talt om for kvinder her,” siger Henrik Byager.

Lev den alder, du har lyst til

Julia Lahme er også ekspert i livsstil og tendenser og tilhører selv målgruppen af kvinder 40+. Det sidste er ikke helt uvæsentligt. For da Julia Lahme skal svare på, om hun ser flere kvinder over 40 år i film og magasiner, som nyhedsværter i tv, på scener og så videre i dag i forhold til for 10 år siden, minder hun om, at vi også havde en tendens til at se barnevogne overalt, dengang vi var gravide.

Julia Lahme og Henrik Byager
Livstilseksperterne Julia Lahme og Henrik Byager (begge selv 40+)© Line Thit Klein og Privatfoto

“Vores opfattelse af at være 40 år ændrer sig, når vi selv nærmer os kategorien. Det er vigtigt at gøre sig klart. Men når det så er sagt, så er der en magtforskydning i gang i samfundet. Vi er ved at ændre nogle kulturelle normer, der gør, at vi ser anderledes på kvinder over 40 år i dag,” siger Julia Lahme.

Hun peger på, at eftersom vi selv kan bestemme, hvornår vi vil have børn, får vi dem langt senere end tidligere generationer. Det er ikke usædvanligt at have små børn i 40’erne, og det ændrer afgørende på, hvornår vi begynder at føle os gamle. I forhold til vores job og dermed vores økonomi er vores alder heller ikke diskvalificerende så tidligt længere. (Se bare på udlandet, hvor præsidenter langt over pensionsalderen bliver valgt). Og endelig be­­­­­­stemmer vi som kvinder i dag over vores seksualitet, vi kan skifte vores mand ud med en yngre model eller beslutte os for slet ikke at have en mand!  

“Vi er ikke underlagt en stereotyp. Vi bestemmer selv, hvordan vi vil være kvinder, og vi har ikke længere så travlt med at finde på undskyldninger for ikke at lykkes. Det er ikke socialt acceptabelt at være offer for sit køn,” siger Julia Lahme.

Derfor er det o.k. at være 60+ rockstjerne og beholde læder­bukserne på og de lyse extensions i håret som Sanne Salomonsen. Det er okay at skrive om sårbarhed og sexliv i overgangsalderen som eksmodel, forfatter og psykolog Renée Toft Simonsen gjorde i 2018. Og det er mere end okay, at britisk Vogue lod 85-årige Judi Dench indtage forsiden sidste sommer.

“Alt handler om selv at kunne definere vores kvindelighed og leve i den alder, vi nu har lyst til at leve. Hvis vi ikke er tilfredse med vores køn, så skifter vi det, hvis vi ikke er tilfredse med vores alder, så lever vi en anden alder. Vi plukker det liv, vi gerne vil leve. Men med stor frihed følger ret stort ansvar, som Spiderman siger. Du skal have noget at komme med,” siger Julia Lahme.

Godt tilpas i midten

I Magasinet Liv har vi gennem tiden bragt et utal af historier om -kvinder midt i livet, der absolut har noget at komme med. De – I – har talt om store sorger, fyringer, depressioner, misbrug og andre tabuer. Og i den anden ende af skalaen om stolthed, glæde, opfindsomhed og hjælpsomhed. Og det er ikke svært at finde 40+ kvinder, som gerne vil dele livserfaringer med andre. Måske fordi vi ved, at vi har noget at byde på. Måske fordi vi efter-hånden er mindre nervøse for at fejle?

Den åbne, modige og selvsikre måde, kvinder stiller op på i dette magasin, er i sig selv et tegn på, at det er noget andet at være 40 år i dag, end det var for bare 10 år siden.

“Vi skal være opmærksomme på, at tingene bliver det, vi kalder dem. Der er en vis ordmagi, som betyder, at medmindre vi fylder noget nyt indhold i ordet midaldrende, så bliver det trist. Men det synes jeg, vi er i fuld gang med – og det hjælper Magasinet Liv med til,” siger Julia Lahme.

Artiklen er tidligere bragt i Magasinet Liv i maj, 2021.

Eksperterne

  • Henrik Byager er kommu­nikationsrådgiver og ekspert i samfundstendenser, for­brugeradfærd og medier. Du kender ham blandt andet fra Lige i skabet på TV 2 Charlie og Den sjette sans på TV 2.
  • Julia Lahme har sit eget kommunikationsbureau, hvor hun rådgiver om forbrugertrends, mode, mad og livsstil. Er desuden forfatter til en række bøger. Du kender hende blandt andet fra Et glimt af Danmark på DR.

Du vil (garanteret) også kunne lide