Heidi og Cille har tænkt kreativt under Corona-krisen
Cille Rosentoft (41) og Heidi Schnabel (44). © Majken Soelberg | Lars Wahl

Mød to selvstændige kvinder, som har tænkt kreativt i krisen

Tænk kreativt og tilpas din forretning. Det er Heidi Schnabel og Cille Rosentofts bud på at komme godt ud af Corona-krisen som selvstændige. De har begge haft travlt siden 11. marts

8. maj 2020 af Karen Greve

Hvem og hvad?

  • Heidi Schnabel (44) er gift med Thomas og mor til Thea på 15 år og Astrid på 13 år. Hun er indehaver af butikken Heidi Schnabel i Rørvig med tøj og skønhedsprodukter.
  • Cille Rosentoft (41) er iværksætter, tekstforfatter og eventyrer (uddannet cand, mag), i marts startede hun sammen med Mille Bruun Sjøgren et community Freeliving. Hun er gift med Christian og mor til Gustav, 17, Bertram, 13, Liva, 10 og Sylvester, 2 år.

“Jeg kunne fornemme, at der var kunder til lidt håndsprit”

Heidi Schnabel har en butik i Rørvig med hjemmelavede skønhedsprodukter og kjoler i eget design. Hun lever mest af Rørvigs sommergæster, men i år fik hun en ide, der gav hende travlt allerede i marts.

Jeg fik en idé:

“Jeg kunne fornemme, at der nok var kunder til lidt håndsprit efter pressemødet d. 11. marts. Jeg så en opskrift på WHO’s håndsprit, og allerede næste dag fandt jeg på at tilsætte et par dråber æteriske olier, så produktet blev mit eget. 

I løbet af fire timer fik jeg bestilt labels og emballage og kørte rundt i hele Odsherred efter sprit. Så lavede jeg en lille video, lagde den på Facebook og Instagram, og så gik det stærkt. 

Jeg vidste ikke, om jeg skulle grine eller græde. Min håndsprit blev revet væk, flere gik forgæves til butikken, jeg blev bombarderet på de sociale medier, og da jeg gik i seng den efterfølgende dag, havde jeg 200 forudbestillinger.”

Sådan er det gået: 

“Efter to måneder har jeg det præcis, som jeg plejer, når det er højsommer i Rørvig, som er en ferieby med mange sommerhusgæster. Jeg har ikke tid til at spise, og det er godt, at mine piger er store, for jeg har hverken haft tid til at lave frokost til dem eller hjælpe med skolearbejde. 

Jeg har fået et stort antal nye kunder, både online og i butikken, og heldigvis har nogle af dem også fået øje på mine andre produkter. Jeg er nok typen, der er hurtig på aftrækkeren, når jeg får en ide. 

Som selvstændig har man altid en skræk for, hvordan det skal gå i en krise, men jeg har ti års erfaring i at få gode ideer. Lige denne krise har dog krævet noget særligt. Mine påskepakker med håndsprit i var et kæmpe hit. Hvem havde lige set det komme?”

Heidi er selvstændig og har måttet tænke kreativt under Corona-krisen.
© Lars Wahl “Som selvstændig har man altid en skræk for, hvordan det skal gå i en krise, men jeg har ti års erfaring i at få gode ideer.”

“Vi måtte genopfinde os selv”

Cille Rosentoft og hendes kollega havde egentlig planlagt et site, der skulle hjælpe alle med lyst til mindre 9-17-liv ud på rejseeventyr. Da verden lukkede, sank de engang og ændrede fokus.

Jeg fik en idé:

“Jeg havde brugt et halvt år på at forberede Freeliving, der er et community for alle der, ligesom jeg selv, har lyst til en anden hverdag end 9-17. Jeg har sejlet i to år med min familie og har en masse erfaring i at leve og arbejde på en anden måde. 

Sammen med min kollega Mille Sjøgreen, lancerede jeg sitet i starten af marts. Kort efter lukkede grænserne, og eventyret, som vi havde planlagt at tale om, blev umuligt. Vi måtte ændre vores mind set. 

Heldigvis er noget af det, vi er blevet gode til ved at rejse rundt i verden at arbejde digitalt, og det har mange gerne villet have tips til i Corona-krisen. Freeliving er blevet et site for alle, der drømmer om at genskabe sig selv, og det har vist sig, at krisen for mange har betydet en lyst til at tænke i at arbejde selvstændigt. Så vi er blevet dem, der giver håb og tænker konstruktivt, det skal nogen jo gøre.”

Sådan er det gået: 

“Vi har fået 300 betalende medlemmer, siden vi startede, og det er ret vildt. Det er meget aktive medlemmer. Vi har haft succes med en virtuel torsdagsbar, hvor vi giver gode råd om skatteregler, om at have en forretning online og om at organisere et arbejdsliv med dig selv som chef. 

Vi har værktøjer og ekspertviden at dele ud af. En krise som den, vi er midt i, kan sagtens skabe kreativitet, og jeg tror, der er mange mennesker, som kommer til at bruge de erfaringer, de får i øjeblikket med at arbejde hjemme til at skabe et andet arbejdsliv for dem selv i fremtiden.

Og en dag får vi jo mulighed for at rejse igen. Indtil da bruger vi tiden på at hjælpe andre med at planlægge en livsstil med mere frihed og flere eventyr.”

Cille er selvstændig og fortæller om, at hun har tænkt kreativt i Corona-krisen
© Majken Soelberg “Heldigvis er noget af det, vi er blevet gode til ved at rejse rundt i verden at arbejde digitalt, og det har mange gerne villet have tips til i Corona-krisen.”

Seneste

Måske er du interesseret i...