Moden kvinde på stranden smiler
Der er god grund til at skrue op for taknemmeligheden! © Getty Images

8 sundhedsmæssige fordele ved at være taknemmelig

En ny undersøgelse fastslår, at din krop påvirkes positivt, når du føler taknemmelighed, glæde og tilfredshed. Et lavere blodtryk, bedre søvn og bedre hjerterytme er blot tre af de sundhedsmæssige fordele

20. juli 2019 af Maggan Hägglund

Det er ikke mærkeligt, hvis du ikke før har hørt om T-vitamin. Men et ordentligt skud taknemmelighed har faktisk samme effekt på dig og din krop, som et potent vitamintilskud har, og deraf det store T.

Du har sikkert erfaret, at du har det bedre, når du er taknemmelig, end når du er utilfreds og bitter. Du er lykkeligere, når du er glad, end når du er sur og vred, også selv om du bare af og til kun har lyst til at lægge i fosterstilling og bare lade følelserne råde, når du føler, at alt og alle er imod dig.

Det har du selvfølgelig lov til, men måske dagene på langs bliver færre, hvis du har i baghovedet, hvad ny forskning viser: At øget fokus på det, vi kan være teknemmelige over eller for, påvirker os rent fysisk. Effekten af i 14 dage at notere alt det er direkte positivt målbart. 

8 ting, der kan ske i din krop, når du er taknemmelig

  • Blodtrykket falder.
  • Kroppen slapper af.
  • Hjerterytmen bliver betragteligt bedre.
  • Niveauet af stresshormonet kortisol falder.
  • Du sover bedre.
  • Betændelsestilstande i kroppen mindskes.
  • Ømhed og smerte lindres.
  • Din krop heler hurtigere.

Moden kvinde ligger og sover
Dyrker du din taknemmelighed, er én af fordelene, at du sover bedre. © Getty Images

En positiv spiral

Det parasympatiske nervesystem, som tager over, når vi hviler og sover, aktiveres, så kroppen går i afslapningsmode og automatisk får det bedre.

Mange, som fører en taknemmelighedsdagbog, bliver så overvældet over alt det, de faktisk har, at de kommer ind i en positiv spiral, hvor de begynder at passe bedre på sig selv og træner mere og spiser bedre.

T-vitamin påvirker også hjernen

Rent fysisk har øvelsen vist sig at påvirke hypothalamus, som er den del af hjernen, der kontrollerer hormonerne i kroppen. Og begynder du at tage en dosis T-vitamin hver dag, hvor du bevidst observerer det, du er taknemmelig for, så forandres din hjerne på sigt! Det bliver nemmere for din hjerne at spotte noget at glæde sig over. 

Men, tænker du måske lidt skeptisk: Er det her ikke bare endnu et overfladisk amerikansk studie med moralen, at alt er godt, hvis bare du beslutter dig for det? Svaret er nej! 

Forskerne understreger, at det her ikke er en hokuspokus-kur, der forandrer alt med et trylleslag. Og det går heller ikke ud på at fortrænge alt det svære i livet, for det vil fortsat være der. Men du kan vælge aktivt at holde fokus på det positive og det, der fungerer. Og gøre det hver dag. For lidt har også ret.

Flere studier viser, at din tankegang kan have samme effekt som indtagelsen af multivitaminer. Spørgsmålet er hvorfor?

Hjernetræning

Indstiller du din tankegang på taknemmelighed, vil det påvirke din hjerne på flere forskellige planer. Vores hjerner er nemlig plastiske og formes af det, vi observerer, og det, vi fokuserer på.

Træner du din hjerne i taknemmelighed, vil den fremover hjælpe dig til at finde endnu flere ting, du kan sætte pris på.

Det er sundt for os ikke kun at fokusere på ‘mig, mig, mig’, men også opdage, at vi har så meget at takke andre for. Mennesker er sociale væsener, og alle holder af at føle andres medfølelse, velvilje og generøsitet. Også selv om det kan være svært at acceptere, at vi grundlæggende er afhængige af hinanden. Nogle gange er det lettere at give end at tage imod.

Taknemmelighed kræver, at vi kan tage imod uden straks at tænke: Hvordan kan jeg gøre gengæld, så jeg ikke står i gæld?

Det handler om at lære at tage imod med et åbent sind og lade taknemmeligheden sprede sig som ringe i vandet.

Moden kvinde snakker i telefon
Mennesker er sociale væsener, og taknemmelighed kræver, at vi kan tage imod. © Getty Images

Effektivt og gratis

Taknemmelighed er ikke blot et spørgsmål om at indtage en naiv, positiv indstilling til alt. Det har vist sig, at personer, som oplever en livskrise eller et traume, håndterer deres udfordringer bedre, hvis de formår at bruge tankevirksomhed på det i deres liv, de er taknemmelige for. 

Som for eksempel: “Jeg befinder mig i en økonomisk krise, men jeg er taknemmelig for, at jeg har et job”. Eller: “Det er forfærdeligt at skulle gennem behandlingen, men jeg er taknemmelig for, at jeg har familie og venner, som støtter mig”. 

Med andre ord: Du skal ikke fornægte din situation, men du kan forbedre den ved at prøve at se gennem mørket.

Ud over at taknemmelighed heler og styrker din krop, så har det også psykiske plusser. Ingen anden følelse (og nej, ikke engang kærlighed, kreativitet eller glæde) lader til at være lige så givende for krop og sind som det at føle sig taknemmelig.

Derudover styrkes også vores selvværd og viljestyrke, og risikoen for at få en depression mindskes betragteligt. I tilgift bliver vi mere kreative, og vores evne til at præstere psykisk og fysisk øges.

Det er ikke en mirakelkur at træne taknemmelighedsmusklen, men det er effektivt, gratis og helt uden bivirkninger. Og det er da ikke så ringe!

Om undersøgelserne

I et forskningsprojekt skulle forsøgspersonerne skrive taknemmelighedsdagbog i 14 dage. Resultat: De oplevede, at stress blev reduceret med 28 procent, og depression med 16 procent.

I et andet studie var det gennemsnitlige fald af stresshormonet kortisol på 23 procent. Blandt patienter med kroniske smerter sov 10 procent af dem bedre, og 19 procent angav, at de følte sig mindre deprimerede efter at have dyrket taknemmelighedsøvelserne.

Kilder: Emotional Success: The Power of Gratitude, Compassion and Pride, The Little Book of Gratitude, Vitamin G Gratitude, Gratitude and Well-Being: A Review and Theoretical Integration, Counting Blessings Versus Burdens: An Experimental Investigation, The Role of Gratitude in the Development of Social Support, Stress, and Depression.

Artiklen er tidligere bragt i Magasinet Liv d. 6. juni 2019.

Seneste

Måske er du interesseret i...