Kvinde, kend din bil – 8 basisting, vi alle skal have styr på

Hvordan er det nu, du skifter olie på bilen eller tjekker lufttrykket? Vi har samlet 8 basisting, du skal vide om din bil – som kan spare dig både tid og penge på værkstedet.

15. november 2019 af Benjamin Native Studio for AutoPartner

For nogle er bilen det kæreste eje, men for mange andre er bilen bare en måde at komme fra a til b. Hører du til den sidste kategori, interesserer du dig formentlig heller ikke så meget for biler. Men et par gode tricks og en basisviden kan rent faktisk spare dig for både tid og penge hos din mekaniker. 

1) Tjek motorolie

Har din bil kørt omkring 1000 km? Så er det tid til at tjekke olien. Olien holder nemlig bilens motor smurt, så alt fungerer. Du undersøger, om bilen har nok olie ved at åbne motorhjelmen og finde målepinden. Tør pinden af, og sæt den ned på plads. Træk målepinden op, og aflæs. Den skal være mellem de to streger, der viser minimum og maksimum.

2) Find sikringerne

Er lyset i bilen gået, eller virker sprinkler eller aircondition ikke, så er det ofte sikringen, der er gået – og de er faktisk overraskende nemme at skifte. Kig i manualen, og find ud af, hvor sikringsskabet sidder. Husk at slukke bilen, når du tjekker – og skift sikringen ud med én med samme nummer på.

3) Mål dæktrykket

Vidste du, at du både sparer benzin og kører mere sikkert med de rette dæktryk? Det er derfor vigtigt, at du sikrer dig, at du kører med det rette tryk på dækkene. Du finder dæktrykket i din instruktionsbog. Tjek trykket på kolde dæk ved at skrue ventilen af og sætte en trykmåler på. 

4) Kontrollér dit dækmønster

Tjek også lige dit dækmønster, når du er i gang. Så er du sikker på, at dit dækmønster ikke nærmer sig minimumdybde. Lovkravet i Danmark er 1,6 mm, men mange anbefaler 3 mm. Mål dit dækmønster med en 20'er. Hold Dronningens hoved på mønten opad. Synker mønten mere end til begyndelsen af hendes hals, så er mønstret på dækket dybt nok. 

Det er ret nemt nok at spotte kølervæsken, selvom motorhjelmen ser uoverskuelig ud. Den har nemlig et tydeligt symbolet på låget.

5) Påfyld kølervæsken

Kølervæsken sørger for, at bilen ikke pludselig bliver overophedet. Tjek, om der er nok kølervæske på i beholderen i motorhjelmen. Kølervæsken består af vand, glykol og tilsætningsstoffer, der nedbrydes med tiden. Det er derfor en god idé at få udskiftet kølervæsken en gang om året.

6) Giv lygterne et tjek

Lys er jo en vigtig del af sikkerheden, men det kan være svært at tjekke dine lygter selv. Prøv derfor, næste gang du holder ved en butiksrude i mørke, at tjekke dine lygter. Hold med bagenden mod ruden, og tjek i bakspejlet om dine baglygter virker. Vend bilen en halv omgang og gør det samme med forlygterne. Tjek eventuelt en oversigt over bilens lys, inden du går i gang, så du er sikker på at få alt med. 

7) Tjek batteriets ydeevne

Hård kulde kan let snuppe 35-50 % af batteriets ydeevne. Det er derfor, du kan opleve pludselig ikke at kunne starte din bil. Tjek om dit batteri yder optimalt ved at undersøge, om det er tæt, uden at røre ved det, lyt til om bilen lyder sløv, og undersøg dit batteri med en batteritester. Er det ikke optimalt, så tag forbi et værksted, så du ikke ender med en bil, der ikke kan starte. 

8) Husk startkablerne

Har du brug for starthjælp, eller kører du forbi en, der har, så er det smart at have et par startkabler i bagagerummet. Og det er faktisk ret simpelt at bruge startkablerne. Der er bare mange, der ikke får sat sig ind i det. Læs i bilens instruktion, eller en vejledning her, så kan du lære det på få minutter. 

Har din bil brug for et tjek?

Skal dine lygter skiftes, eller skal bilen have nye dæk? Besøg Autopartner, der er en landsdækkende sammenslutning af frie værksteder inden for autobranchen. Hos AutoPartner kan vores mekanikere servicere og reparere alle bilmærker. Se mere på Autopartner.dk

Seneste

Måske er du interesseret i...