Dine venner på arbejdet gør hverdagen lidt nemmere at komme igennem. Du har mennesker i dit liv, som du ser frem til at se hver dag, du har altid en at drikke kaffe med eller spise frokost med. Men en undersøgelse viser, at have venner på arbejdspladsen betyder meget mere end det – det kan faktisk hjælpe dig med at præstere bedre rent arbejdsmæssigt!
Du lærer bedst, når du har det sjovt
Ifølge en amerikansk undersøgelse med titlen Does fun promote Learning? er der en sammenhæng mellem, hvor gode venskaber du har på din arbejdsplads og hvor hurtigt du lærer nye ting – jo bedre venskaber du har, desto hurtigere lærer du.
Venner har nemlig en større tendens til at diskutere idéer og dele informationer med hinanden, hvilket også gør det sjovere at arbejde. Dette giver god mening, da der kommer mere fokus på den uformelle læring fremfor den traditionelle læring. Derfor er det en rigtig god idé at have det sjovt på arbejdspladsen og dyrke venskaberne til dine kollegaer.
Det sociale vil give dig succes
Hvis vi skal se på, hvordan du kan få noget ud af venskaber på din arbejdsplads (selvom dette selvfølgelig ikke er din førsteprioritet), så viser en anden undersøgelse, foretaget af Stanford University, at hvis du er social med dine kollegaer, så vil du slappe mere af i løbet af dagen og blive mindre påvirket af forskellige stressfaktorer, som for eksempel deadlines.
Stanford-undersøgelsen viser også, at hvis din chef opfordrer dig og dine kollegaer til at være mere sociale sammen, så vil du blive mere kreativ og produktiv i dine arbejdsopgaver – så både din arbejdsplads og du vil få glæde af, at der bliver fokuseret mere på det sociale.
Så giv dine gode kollegaer et kram eller en kop kaffe i morgen. I løfter hinanden op og gør hinanden bedre og gladere, så det bliver en dejlig arbejdsplads for alle!