Forvirret kvinde med post-its
© iStock

10 enkle tips til en mere effektiv arbejdsdag

Så enkelt får du kontrol over tiden – og får meget mere gjort!

21. februar 2017 af Monica Redergård / Tara.no

Vi kender vel alle til de berømte tidsrøvere som mobilen, sociale medier og tv’et? Men har du tænkt over, at der også findes ganske mange af dem på arbejdspladsen?

Det kan være en sludrende kollega, lidt for lange kaffepauser eller at du har så meget at gøre, at du ikke kan klare at fokusere på én arbejdsopgave ad gangen.

Mangler du energi, har koncentrationsbesvær eller hovedpine i løbet af dagen? Så kan det være, du bør tænke over, hvad du spiser. 

Bliv mere effektiv med disse 10 gode råd:

1. Bestem en fokusperiode uden forstyrrelser, gerne i et stillerum.

2. Log af e-mail og telefon, og markér dig som optaget i kalenderen.

3. Lav tunge opgaver på din mest produktive del af dagen.

4. Lav en overkommelig to do-liste i prioriteret rækkefølge.

5. Hav et ryddeligt skrivebord og mailboks (!).

6. Fokuser på én opgave ad gangen.

7. Hvis du har mange lignende opgaver, så lav dem lige efter hinanden.

8. Forpligt dig til dine arbejdsopgaver.

9. Undgå dårlig samvittighed.

10. Tilpas dig dit eget og kollegaers tidsestimat.

Hvilken personlighed er du?

Tidsoptimister er dårlige til at vurdere tid og tænker, at de fikser opgaven hurtigere, end de egentlig gør. De kan undervurdere opgaven eller overvurdere sig selv, når det gælder den tid, det rent faktisk tager. En tidsoptimist ender ofte med at lave opgaver i sidste øjeblik.

Tidsrealisten har et mere gennemtænkt estimat på, hvor lang tid en opgave vil tage. Realisten planlægger i større grad og ser på faktorer som hvor lang tid de har, hvor omfattende opgaven er, hvor mange der må involveres i arbejdsprocessen osv.

Den evige pessimist føler ofte, at hun har underskud af tid. Pessimisten bliver let stresset, og er bange for at komme for sent til møder og lignende.

En tidsoptimist kan let stjæle tiden fra en tidsrealist, fordi hun ikke bliver færdig i tide. Dette fører til at andre ikke får gennemført en opgave, fordi de må vente. 

Artiklen er første gang bragt på norske Tara.no

Seneste

Måske er du interesseret i...