Moden kvinde netværker med et glas champagne i hånden
© iStock

Sådan bliver du en god netværker

Mange af os har svært ved at netværke, og det er ærgerligt, for dygtige netværkere når hurtigere deres mål, også i privatlivet. Så øv dig – sådan her.

17. november 2016 af Redaktionen

1. Vær dig selv
Når du er dig selv, slapper du af og fremstår autentisk. Det skaber tillid, at andre tydeligt kan mærke, at du hviler dig selv. Tillid er fundamentet for en dygtig netværker.

2. Vær nysgerrig og opsøgende
Stil interessante og åbne hv-spørgsmål, også til folk, du ikke kender. Alt for mange stiller de samme forudsigelige spørgsmål. Spørg nysgerrigt og uddybende, for eksempel: ‘Hvad er du mest optaget af for tiden?’, eller: ‘Hvilke udfordringer har du lige nu?’.

3. Vær ærlig
Fortæl andre, hvad du drømmer om, brænder for eller er optaget af. På den måde oplever de, at du deler noget af dig selv. Det skaber nærvær i samtalen og gør, at andre husker dig positivt og nemmere kan hjælpe dig med det, du gerne vil eller har brug for.

4. Vær bevidst om, hvad du har at byde på
Vis dine personlige styrker, for eksempel at du er en god lytter, har en smittende humor, er kreativ eller ærlig, og del ud af det hele, så andre får den bedste udgave af dig. Vær skarp på, hvad du ved meget om og har mange erfaringer med. Hvem kender du, som den, du taler med, kan have glæde af at få kontakt til? Skab forbindelser. Networking handler om at give og modtage.

5. Få overblik over dit netværk, og brug det
Spørg om hjælp. Rigtig mange af os har svært ved at bede andre end vores nærmeste familie og venner om hjælp. Men ofte kan vores øvrige netværk hjælpe os med en masse af det, vi har brug for – hvis vi ellers tør spørge dem. Du kan for eksempel få den nyeste viden inden for et fagområde, en bedre lejlighed, et nyt job, en dygtig maler eller et skønt feriested.

6. Husk at sige tak
Det er rigtig god netværksstil at vende tilbage til folk og sige tak, hvis de har gjort en forskel for dig. Det kan være, de har inspireret dig, hjulpet med en god forbindelse eller har taget sig tid til at svare på spørgsmål. Når du siger tak, anerkender du, at de har gjort en forskel, og dermed plejer du relationen og gør den stærkere.

Tip! Hvis du hører til den mere indadvendte type og har det svært med at tage kontakt til nye mennesker, så gå frem i det små. Tving dig selv til i pausen ved et forældremøde, en reception eller konference at tale med mindst to, du ikke kender.

Kilde: Erhvervscoach og ekspert i DNA-Networking Susie Lynge, susielynge.dk

Måske er du interesseret i ...

Seneste