© Thomas Dahl

Karen tester: Meditation

Alle taler om det. At meditere. Så nu har Karen sat en meditationsapp på arbejde for at se, om der er noget om snakken, og om det mon kan give hende mere ro?

2. november 2018 af Karen Greve

Kan jeg koncentrere mig om at meditere? 

Sidste år blev meditationsappen Calm årets mest populære iPhone-app. Rækken af meditationsbøger vokser støt, og jeg kender flere kvinder, hvis daglige meditation redder dagen. 

Gennem meditation kan vi lære at tackle forandringer og påvirkninger udefra bedre. En del forskning tyder efterhånden på gavnlig effekt af regelmæssig meditation. Det er simpelthen sundt! Men hvordan kommer du i gang som et ikke-åndeligt og sporadisk stresset menneske? 

Mit udgangspunkt er: 

“Det lyder så nemt og samtidig så indviklet at ‘ tømme sindet for tanker’, og hidtil har jeg ikke haft lyst til at slå spirituelle knuder på mig selv. Men da jeg undersøger sagen nærmere, bliver jeg interesseret. Jeg vil gerne kunne styre et tankemylder. Og på Videnskab.dk læser jeg om et forsøg, hvor meditation har hjulpet en kvinde med agorafobi, angst for åbne pladser. Måske kan meditation også hjælpe på min højdeskræk?

Sådan har vi testet: 

  • Karen skal meditere 10 til 20 minutter hver dag. 
  • Karen har testet i 7 dage. 
  • Og til at lære at meditere har Karen brugt meditationsappen Calm. Gratis i 7 dage og herefter 369 kr. for 1 år. 

Dag 1

Hvad siger du? 

“Jeg begynder en hverdag efter morgenmaden. Ruller gardinerne ned, sætter mig i en behagelig stol med ret ryg og vælger en session, der varer 10 minutter, på min meditations app. En stemme guider mig i at trække vejret med fokus på begyndelse, midte og slutning af mit åndedræt. Det forstår jeg ikke. Ånd ind, ånd ud, og hvad ellers? Jeg bliver dog ikke irriteret – som frygtet. Bare nysgerrig. Undervejs kan jeg sagtens høre, at naboen har noget, han skal have hamret midt i mit rolige åndedræt. Mere inde i mig selv er jeg ikke. Men det er rart alligevel, og de 10 minutter går hurtigt.”


Vil du læse mere?
I Magasinet Liv, der er på gaden netop nu, kan du læse meget mere om din sundhed samt blive klogere på, hvordan du tjekker ind i dit mentale motionscenter.

Dag 2

Ånde-knap fundet!

“Jeg har opdaget en knap på min app, der hedder Breathe. En rund cirkel, som viser, hvor længe jeg skal ånde ind, holde vejret og ånde ud. Det er altså begyndelse, midte og slutning! I min session i dag skal jeg tænke på mit åndedræt som en ven. En ven, jeg kan gribe til, når jeg bliver bange, usikker eller overvældet. Så jeg altid kan berolige mig selv. Jeg kan godt lide tanken, og for mig fungerer det godt med en guidende stemme, så jeg kan holde fokus i min meditation.”

Dag 3

Inden sengetid 

“I dag har jeg besluttet, at jeg vil meditere inden sengetid i håb om en positiv effekt på min søvn. Resultatet er, at jeg først på vej i seng husker på min daglige pause. Kan jeg gøre det i sengen? Jeg kaster mig i puderne, men får besked på at sidde op med ret ryg! Og kan godt mærke, at det ikke er så super at trække vejret dybt i sammensunken position. Op igen og hente en stol. Bagefter sover jeg, som jeg plejer. Let uroligt.”

Karen i fuld meditationsfokus
Karen i fuld meditationsfokus © Thomas Dahl

Dag 4

Helt oppe i det røde DSB-felt 

“I dag stod jeg i 53 minutter på stationen efter arbejde og skumlede. Da toget endelig kom, kørte det kun halvvejs hjem. Kom hjem alt for sent og kunne mærke, at min puls var for høj til at være den søde mor. Forsøgte derfor med 10 minutter Calm alias 10 minutters meditation med min app. Og måtte konstatere, at så dygtig er jeg ikke endnu. Tankerne drønede rundt, og min puls var stadig høj, da jeg opgav for i dag.”

Dag 5-7

Nyder udsigten 

“Jeg er fristet til at sige: Nu kører det. Jeg har vekslet mellem morgen- og aftensessioner. Jeg er afslappet og eftertænksom, når jeg har mediteret og lyttet til den lille historie, som altid afslutter min session. For eksempel om at være i nuet. I dag om en tiger, en afgrund og et kirsebær, men det bliver for langt at beskrive. Men jeg kan bruge nu-træningen til at komme af med min højdeskræk, hvor jeg er så bange for en urealistisk ‘styrte i afgrunden’-fremtid, at jeg glemmer at nyde nuet. Og udsigten.” 

Og resultatet er...

“Jeg er positivt overrasket. Havde du spurgt mig før testen, om jeg ville have en lidt banal sandhed serveret hver dag af en kælen amerikansk dame, ville jeg have slået en skraldlatter op. Det gør jeg ikke længere. I stedet har jeg betalt for min meditationsapp, Calm, i et år. Jeg har ikke lært at meditere, så jeg kan styre mine tanker, som stadig svæver i flere retninger, men jeg slapper af. Og jeg vil gerne lære at blive bedre.”

Læs mere i Magasinet Liv

Vidste du, at du ifølge nye studier kan udsætte din overgangsalder ved at spise fed fisk? Eller at hver fjerde af os føler os stressede og har det mentalt dårligt? I Magasinet Liv nr. 11, der er på gaden netop nu, kan du blive meget klogere på din sundhed samt få gode råd til, hvordan du bedst muligt holder dig fit for fight - både i krop og sind. 

Så skynd dig ned og få fingrene i dit nye Magasinet Liv!  

Magasinet Liv
Magasinet Liv © Thomas Dahl

Måske er du interesseret i ...

Seneste