Karen Greve
© Thomas Dahl

Karen tester: Kan jeg få gået de der 10.000 skridt hver dag?

Okay. Kan det helt ærligt lade sig gøre at gå de anbefalede 10.000 daglige skridt. Hver dag. Og med hvilken effekt? Karen tager testskoene på!

10. december 2018 af Karen Greve

Du ved det, og jeg ved det. Det er sundt at gå. For både hjerte, kredsløb, knogler, fordøjelse og humør. Sundhedsstyrelsen anbefaler 10.000 skridt hver dag. 

Min motivation er let at finde, for et tjek via sundhedsappen Sundhed på min iPhone (er automatisk på iPhone 5 og modellerne der efter) afslører, at jeg har et gennemsnit på sølle 3.495 skridt pr. dag på en almindelig uge. Der skal ske noget, hvis jeg skal vende det billede. Men hvad? 

Mit udgangspunkt er: 

“Jeg ved godt, at jeg på en gennemsnitlig dag rører mig for lidt, og at træning et par gange om ugen ikke helt kan kompensere for de lange dage i kontorstolen. Men jeg kan ikke helt se, hvor jeg skal finde tiden. Har det på forhånd lidt, som da jeg skulle tilbage på arbejde efter endt barsel og slet ikke kunne se, hvordan 37 timers arbejde skulle kunne presses ind i en uge, som allerede virkede ret fuld?”

Sådan har vi testet: 

  • Karen skal i gennemsnit gå 10.000 skridt om dagen. 
  • Karen har testet i 8 dage. 
  • Og til at holde styr på de daglige skridt har Karen brugt sundhedsappen Sundhed (er på iPhones).

Dag 1

Løbetur + istur 

“Jeg begynder en søndag, hvor jeg har god tid. For at få en fornemmelse af, hvor langt de magiske 10.000 skridt egentlig er. Kæphøjt lægger jeg ud med at løbe fem kilometer, som jeg plejer i weekenden. Tælleren lander på 6.232 skridt. Pyh! Det er jo slet ikke nok. Jeg må lokke ungerne med en is på havnen, så vi kan komme af sted på en aftengåtur. Men så lykkes det også. Jeg lander på 10.116 skridt!”

Dag 2

Skulle man skifte skuldertasken ud? 

“Sådan en skuldertaske med en computer i slår hårdt mod hoften, når du skal nå pendlertoget i strækmarch! Jeg har besluttet at gå de 1,2 kilometer til og fra stationen, som jeg plejer at cykle eller køre. Jeg har regnet ud, at det vil tage mig otte minutter mere end normalt hver vej, og den tid burde jo være mulig at finde. Men måske skulle jeg anskaffe mig en rygsæk? Jeg henter 5.250 skridt på den konto. Resten går jeg igen hjem efter aftensmaden, og det føles rigtigt rart, da jeg går i seng lidt mindre tung end normalt.”

Dag 3-5

Pres! 

“Jeg har søgt råd på nettet til at nå de 10.000 skridt, og frem kommer: “Tag trappen i stedet for elevatoren, og gå til købmanden i stedet for at køre”. Altså! Det første gør jeg allerede, og de cirka 50 trin op fra metroen får mig ikke ret langt i skridt-regnskabet. Og at handle til fods dur ikke, når jeg skal købe ind til en familie på fem. Til gengæld bliver jeg glad, da jeg på Iform.dk finder en omregner, som giver mig lov til at omregne en times styrketræning til 9.000 skridt. Et minut svarer til 150 skridt.” 

Karen, nu i praktiske sko og med rygsæk på.
Karen, nu i praktiske sko og med rygsæk på.

Dag 6-8

Optur

“Må nok betragte mit skridt-regnskab som et gennemsnit. To hverdage når jeg kun 5.342 og 6.016 skridt, selv om jeg holder fast i at gå til stationen og forsøger at gå rundt, mens jeg taler i telefon på arbejdet. Men i weekenden cykler jeg en lang tur på 24 kilometer, og det må jeg heldigvis omregne med 80 skridt pr. cykelminut, siger Iform.dk. Og fredag eftermiddag får jeg ugens optur, da jeg efter arbejde går gennem byen til en veninde-aftale. Det føles super zen at lade tankerne vandre sammen med fødderne og bruge lidt tid i frizonen mellem mine punkter i dagsprogrammet.” 

Og resultatet er:

"Jeg lander på 9.248 skridt pr. dag i gennemsnit efter otte dage. Ret tæt på målet, for man skal jo heller ikke være rigid, vel? Testen er en succes, for jeg er også gået til stationen i dag, selv om jeg har testet færdig. Og vandreture gennem byen skal jeg have flere af. Det stresser mig ikke at holde øje med mine skridt, og jeg får ro i hovedet af en aftengåtur. Men det gælder om at regne ugens motion med. Ellers ville jeg aldrig komme i mål, og så bliver det for utilfredsstillende at forsøge.”


Artiklen er tidligere bragt i Magasinet Liv nr. 10.

Måske er du interesseret i ...

Seneste