© Trine Bukh

Min sundhedsbekymring: Får jeg for meget sukker?

Susanne har en tand, som er så sød, at den får raget rigtigt meget sukker til sig, og det gider hun ikke længere sundhedsbekymre sig om. Men hvordan fortæller man tanden det?

4. november 2018 af Karen Greve

Susanne Wendelbo Lindeløv (52) er gift og mor til Jesper på 26 og Louise på 24 år. Hun er projektkoordinator i en medicinalvirksomhed.

Derfor ville jeg i gang

“Jeg fik for meget sukker. Vi har altid slik i huset, men mens min mand altid har været slank, kan jeg ikke tåle det. Jeg har flere gange været på kur og har også tabt mig. For et par år siden tabte jeg 15 kilo, men lige så stille har de kilo sneget sig på igen. 

Og det handler jo ikke kun om min vægt. Jeg vil jo gerne undgå diabetes 2 og andre livsstilssygdomme. 

Tidligere har jeg løbet en del, men jeg manglede motivation til at komme af sted, fordi jeg følte mig tung. De ekstra kilo gjorde mig langsom. 

Det er også muligt, at min overgangsalder har haft en betydning for, at jeg især de senere år har oplevet en øget trang til salt og sukker,” siger Susanne Wendelbo Lindeløv. 

Mit første diætist-møde

“Jeg blev målt og vejet, og vi talte mine kost- og motionsvaner igennem. Jeg spiser egentlig sundt, men der ryger for mange snacks ned mellem måltiderne. Desuden var der især to ting, jeg bed mærke i: Jeg drikker flere kopper kaffe med mælk om dagen, og ved at droppe mælken kunne jeg spare 200 kalorier hver dag. 

Og så fik jeg besked på, at jeg ikke skulle droppe slik og sukker helt. I stedet skulle jeg lære at spise det med måde. 

Vi besluttede, at i stedet for at spise fra en fælles bøtte på bordet skulle jeg have min egen lille slikskål, og jeg valgte sådan en soyaskål. Jeg skulle holde mig til en type slik, så jeg ikke skulle smage alle slags i en pose, og det er også et godt trick at klippe slikket op i små stykker. 

Det var meget den slags råd, jeg havde brug for, mere end en detaljeret madplan for hver eneste dag. Jeg fik en madplan, men jeg kom ikke til at følge den slavisk.”

Susannes diætist efter første møde: 

“Susanne var ikke voldsomt overvægtig, men hun havde et BMI på 26,3 (normalområdet er fra 18 til 25, red.). Så der var grund til at forandre nogle vaner og tabe lidt vægt. 

Hun spiste fornuftigt, så hendes problem var for mange snacks. Typisk når hun var træt eller kedede sig. Her gjaldt det om at begrænse på en måde, som er let at arbejde med. 

En lille slikskål er en måde. En anden kan være at spise en lille sodavandsis, når hendes mand tager en Magnum. Eller nøjes med at tage en bid af hans. Tage et lille bitte stykke, når der er kage på arbejdet, og rykke væk fra peanutskålen til receptioner. Forbud dur ikke. Susanne kan sagtens tabe sig. Det har hun gjort flere gange ved at undvære alt sødt og kalorieholdigt, men det holder aldrig i det lange løb,” forklarer diætist Stine Junge Albrechtsen. 

Mit 4-ugers forløb

“Midtvejs i forløbet var jeg til tjek og fik at vide, at jeg skulle tænke på sammensætningen af min kost. En app hjalp mig med at tælle kalorier. Det var ikke noget, min  diætist introducerede, men jeg har tidligere været glad for at holde regnskab på den måde. Og ved andet møde havde jeg da også tabt mig, men det ene kilo var muskelmasse. Derfor skulle jeg have mere protein i mine måltider og måtte ikke springe nogen måltider over. 

Det sværeste i forløbet har været, når jeg skulle spise ude. Både som privat gæst og til en konference med mit arbejde. Jeg følte mig besværlig ved at skulle bede om en grøn tallerken til aftensmad i stedet for en standard, og jeg havde brug for en god strategi til morgenbuffeten. Det blev at løbe en tur før morgenmaden og tage en skål skyr med op på værelset frem for at sidde og spise foran alle fristelserne. 

Det har derimod slet ikke været så svært at skære ned på slik og sukker, som jeg havde troet. Det gør en forskel, at jeg gerne må spise en lille smule. Det har virkelig været fint at nøjes med en bid af min mands is i stedet for at spise en hel Magnum selv.” 

Susannes diætist efter forløbet:

“Susanne gik for hårdt til den i starten og tabte noget muskelmasse. Det er vigtigt at forstå, at kalorier ikke bare er kalorier. Din kost skal sættes rigtigt sammen, for hvis du mister muskelmasse, falder din hvileforbrænding, og du får sværere ved at tabe dig.

Susanne har undervejs kæmpet med en skam over at ville tabe sig. Det er meget afgørende at gøre dig klart, at det er i orden at ville tabe dig, når du ikke føler dig godt tilpas i din krop, når du føler, det er tungt at dyrke motion, og desuden har for højt et BMI. Uanset at andre måske har et større behov for vægttab. Det handler om dig og ikke andre.

Overordnet har Susannes mest gavnlige erkendelse handlet om at få et mere sundt forhold til mad, som ikke handler om at være i kontrol eller at slippe kontrollen helt, men i stedet nyde de ting, hun kan lide,” forklarer diætist Stine Junge Albrechtsen. 

Det har jeg lært

“Jeg har tænkt meget sort-­hvidt tidligere. Når jeg skulle tabe mig, undgik jeg søde sager, og når jeg ikke skulle, spiste jeg alt for meget. Nu har jeg lært at snacke fornuftigt

Jeg er typen, der godt kan gå en hel dag uden at spise noget, så det gjorde jeg nogle gange, og der har jeg lært, at jeg i stedet skal sørge for at nyde hvert måltid og få mad med flere former og farver. Noget, der pirrer mine sanser. 

Jeg er også blevet opmærksom på at få protein nok. I mit køleskab står der som noget nyt både skyr og hytteost.” 

Sådan har jeg det nu!

“Jeg kan mærke, at min krop har det bedre! 

Min fedtprocent er faldet fra 40,2 til 39, og jeg har tabt mig 3,7 kilo på fire uger. Min løbeform er kommet tilbage, og som en ekstra bonus har jeg mindre migræne, end jeg plejer, og det kan sagtens have en sammenhæng med regelmæssige måltider og en bedre sukker­ og saltbalance i min krop. 

Jeg er glad for allerede at have en lettere krop. Også i forhold til at få trænet.”

2 diætist-tips

Sådan siger du nej til sukker 

  1. Find din favorit. “Find ud af, hvad du helst vil have af sødt, og nyd det så i små doser. Forbud dur ikke.” 
  2. Forbered dig. “Hav strategier klar, så du ved, hvad du gør, når der er kage på jobbet, eller du skal spise ude.”


Eksperten: Stine Junge Albrechtsen er privatpraktiserende diætist, foredragsholder og forfatter til flere bøger om kost. Guidedbystine.dk og Mapdiet.dk


Artiklen er tidligere bragt i Magasinet Liv nr. 10.

Måske er du interesseret i ...

Seneste