Kvinde styrketræner
© Getty Images

Styrketræn mod depression

Effekten af styrketræning ser ud til at være så effektiv, at den kan hjælpe dig af med tungsind og depression

20. februar 2019 af Gitte Høj


Forskerne har længe haft den antagelse, at træning kunne afhjælpe depression, men resultaterne har ikke været helt klare. Men nu er der ved at ske noget spændende, idet en gennemgang af 33 kontrollerede forsøg – en såkaldt metaanalyse – peger på, at styrketræning dæmper symptomerne på depression i et sådant omfang, at man mener, at effekten nærmer sig den medicinske. Resultatet er offentliggjort i det amerikanske tidsskrift Jama. 

Det viser sig, at styrketræning har en positiv effekt på tungsind. I forsøgene trænede deltagerne 150 minutter om ugen fordelt på to eller flere træningsdage, og de mærkede effekt i form af eksempelvis bedre humør og mere meningsfuldhed. Og effekten var størst hos dem, der havde klare symptomer på depression

Hvorfor? Ja, det er unægteligt mere kompliceret at svare på, fordi forskerne mener, at det er et samspil af flere mekanismer. Blandt andet aktiverer styrketræning muskelcellerne og sørger for, at de optager og omdanner tryptofan til serotonin – velvære-hormonet. Og forhindrer samtidig, at tryptofan omdannes til neurotoksiske stoffer, der i sidste ende giver dig en følelse af nedtrykthed.

Kilde: Jamanetwork.com 

Dit kom i gang-program

  • Dyrk styrketræning minimum et par gange ugentligt. 
  • Lav hver gang 8-10 forskellige øvelser. 
  • Og lav hver gang 8-12 gentagelser af hver øvelse.


Artiklen er tidligere bragt i Magasinet Liv nr. 2. 

Måske er du interesseret i ...

Seneste