Kvinde ligger med benene op ad en væg


© Getty Images

Smæk benene op - og løsn spændingerne i din krop

10-15 minutter på langs med benene opad kan virkelig gøre underværker for din krop og oplade dig både fysisk og psykisk!

28. januar 2019 af Gitte Høj

‘Benene op ad væggen’ er en yogaøvelse, som du snildt og meget gerne må integrere i din hverdag. Den afstresser og beroliger nemlig dit nervesystem og kan samtidig afhjælpe nogle af de fysiske gener, du måske ellers bokser med i din hverdag. 

1. Lindrer skader 

Døjer du med eksempelvis knæskader, kan ‘benene op ad væggen’-øvelsen aflaste den spændthed, du ellers føler i knæleddet. 

2. Løsner spændinger 

Et stillesiddende kontorjob kan give spændinger i ryg og lænd og følelsen af stramme hofter. Smæk benene op, og du vil mærke, hvordan musklerne slapper mere og mere af, efterhånden som kroppen kommer ind i øvelsen. 

3. Giver en mental pause 

Beslut dig for, at du lige her ikke kan tjekke mails eller tage telefonen, og benyt dig af lejligheden til at koble helt af. Lad tankerne flyde, og mærk, hvordan dit sind genstarter.

Sådan udfører du øvelsen:

  • Sæt dig sidelæns med den ene skulder mod væggen.
  • Læg dig så ned. Drej samtidig rundt, og sving benene op ad væggen.
  • Du skal så vidt muligt have enden ind til væggen.
  • Læg armene ud fra kroppen, og slap så af...
  • ... i 10-15 minutter. Kan du mærke det?


Sundhedsredaktøren siger:

“Jeg testede øvelsen gennem nogle uger og blev overrasket over, at det faktisk var, ja, decideret krævende, at ligge i denne stilling. Mine stramme baglår og lægge peb. Men kontorkroppen blev klart gladere og mere fleksibel.”


Artiklen er tidligere bragt i Magasinet Liv nr. 1. 

Kvinder ligger med benene oppe | viparita karani
© Getty Images

Måske er du interesseret i ...

Seneste