Par spiser kødfri middag ved bord
© Getty Images

Mindre kød i hverdagen? Her er dine alternativer til kødet

Måske er det nu, du skal indføre det: Mindre kød i hverdagen? Både dit helbred, din økonomi og miljøet vil nyde godt af det

27. september 2018 af Ulrika Davidsson

Tarmvenlig mad

Uanset om din motivation er at holde give din tarm og din mave en pause fra det svært fordøjelige kød eller give din økonomi et lille boost, eller den ligger i, at du tænker på dit CO2-aftryk på miljøet, så er alle tre faktorer gode grunde til at gentænke det grønne indslag på din tallerken. Altså tænke i det, vi normalt kalder tilbehør, før du tænker på kødet – og måske ligefrem gøre tilbehøret til et helt måltid i sig selv? 

I USA har de selvfølgelig lavet det til en diæt, som de kalder Vegan before six. Diæten går ud på at leve dagen grønt og uden indtag af kød og andre produkter fra dyr, indtil du skal spise aftensmad. Og så give den gas, med lige hvad du har lyst til til aftensmad. Du har altså stadig lov til at spise alt, men bare ikke lige når du måske selv vil. Og voilà: På den måde lever du ret nemt 70 procent vegansk. 

Som i alt andet er kodeordet variation, når du spiser grøn mad i stedet for rødt kød. Og når kødpålægget og den varme frokostkødret erstattes udelukkende med grønt, vil det have en positiv indflydelse på din sundhed. 

Mættende og sunde proteiner får du så i stedet fra for eksempel tofu, bønner og nødder, og det smagfulde og sundere fedt fra olivenolie, avocado og kokos. Ligesom din krop får masser af sunde fibre, antioxidanter, enzymer og vitaminer fra det grønne og dermed et forbedret immunforsvar. Win-win!

Dine alternativer til kød

Spiser du kød hver dag, handler det først og fremmest om, at du skal ud af vanen med at tænke: Hvad skal jeg spise til mit kød? 

I stedet skal du fokusere på det, du plejer at spise til dit kød. For med en opgradering kan det, der plejer at være dit tilbehør, sagtens stå alene. 

Grøntsager 

Dem skal du spise masser og rigeligt af. Vælg selv, om du vil spise dem rå eller tilberede dem i wok eller ovn, som puré eller i en suppe. Og brug endelig både friske og frosne grøntsager, og smag til med alle de krydderier og krydderurter, du har lyst til! 

Frugter og bær 

Prøv at tænke nyt, og kombinér for eksempel de søde bær og frugter med dine grøntsager, så du får mange forskellige smage. For jo mere smag, jo mindre savner du dit kød. 

Bønner og linser 

Quinoa, bønner, kikærter, linser, brune ris, boghvedekerner, alger og diverse frø. Udvalget af mættende bælgfrugter og frø vokser hele tiden, og de har alle det til fælles, at de mætter godt og giver god knas og fylde til din mad. Det første, fordi de er meget proteinholdige råvarer. 

Æg, yoghurt og ost 

Medmindre du tager skridtet fuldt ud og lever helt vegansk indtil aftensmaden, er der også masser af mættende proteiner og sunde enzymer og bakterier at hente i andre animalske produkter end kød, såsom æg, yoghurt og ost.

Fedt 

For meget animalsk fedt kan have en negativ effekt på dit kolesteroltal og dine blodårer. Men fedt giver også din mad smag og fylde. Så gå enten efter det med en lavere fedtprocent, eller det fra olivenolie, oliven, avocado og nødder. 


Artiklen er tidligere bragt i Magasinet Liv nr. 9.

Måske er du interesseret i ...

Seneste