Førstehjælp mod et hold i nakken

Hold i nakken er typisk forbundet med nakkesmerter, ømhed og stivhed. Få fysioterapeutens 8 redskaber, som kan hjælpe dig af med smerterne.

30. april 2015 af Redaktionen

Hvad er den bedste kur mod et hold i nakken? Jeg har nemlig fået et par stykker over det seneste halve år, og begge gange har jeg dumt nok ikke gjort noget, men bare ladet det gå (smerte­fuldt) over af sig selv. Næste gang gør jeg det anderledes – men hvordan?

Med venlig hilsen
Pia

 

Hej Pia

1000 tak for dit spørgsmål! Alt for mange går rundt og døjer med samme problem. Det kan være ret komplekst, men jeg vil forsøge at give nogle helt konkrete redskaber, du kan bruge nu og her:

1. Brug is på nakken to-tre gange om dagen de første dage. Husk at lægge noget (for eksempel et viskestykke) imellem nakken og isposen eller ærterne. Når der opstår et hold i nakken, samles der væske, og den er vigtig at få væk igen – væske forværrer smerte og forsinker heling.

2. Er det slemt, så brug noget smertestillende de første par dage. Det gælder ikke kun mod smerter, men også for generelt at få muskulaturen til at slappe af. En anspændt muskulatur gør det hele meget værre. Vælger du noget med anti-inflammatorisk effekt, gør det også gavn for dit hold i nakken.


3.
Måske har du brug for behand­ling? Nogle gange går det i sig selv efter få dage, andre gange har holdet virkelig sat sig … Søg behandling hurtigst muligt.


4.
 Arbejd med din vejrtrækning. Din vejrtrækning kan lindre et hold i nakken med det samme. Den sørger også for at afspænde de spændte muskler og lirke nakkehvirvlerne lidt fri igen. På Åndedrættet.nu kan du få en gratis lydfil, der guider dig igennem dit åndedræt.


5.
Bevæg nakken, så meget som du kan. Du skal bruge den smule bevægelse, du har tilbage, så blodcirkulationen og resten af nakken holdes i gang.

6. Stræk og bevæg ryggen og brystkassen igennem. Gør det, så meget du kan komme af sted med. Nakken er jo en forlængelse af rygsøjlen og brystkassen.


7.
Massér dine fødder under svangen med en bold eller dine hænder. Massér dybt op i svangen under hele foden. Det løsner direkte anspændte muskler i nakken. Det lyder for godt til at være sandt, men det virker!


8.
Gå dig en mindre tur nogle gange om dagen.

 

Venligst
Lotte Paarup, fysioterapeut

Spørgsmålet er bragt første gang i Magasinet Liv nummer 36.

 

LÆS OGSÅ:

Hvad er det bedste arbejde for ryggen?

 

 

 

 

Spørg om sundhed! Har du et spørgsmål om sundhed? Vi har panelet, der kan svare: Pia Koefoed, praktiserende læge gennem 16 år, Lotte Paarup, fysioterapeut, forfatter og foredragsholder samt Gitte Wenneberg, klinisk diætist i 12 år. Skriv til os på liv@magasinetliv.dk. Hvis dit spørgsmål bliver valgt, får du også svar på mail.

Måske er du interesseret i ...

Seneste