Af med inderlårsflæsket

Du kan stramme dem op og dræne dem lidt, men du kan altså ikke lave dine lår grundlæggende om. Nyd det!

16. april 2015 af Redaktionen

Jeg har altid haft nogle gode buler på inderlårene. Sådan er jeg åbenbart bygget. Alligevel har jeg fået lyst til at gøre noget ved det. Jeg er nemlig kommet rigtig godt i gang med en sundere livsstil, hvor jeg spiser sundt, løber to gange om ugen og styrketræner en enkelt. Så: Kan jeg træne flæsket på inderlårene væk?

May

Hej May

Nej, det kan du altså ikke.

Du kan via træning gøre dine lår og inderlår fastere. Men du kan også risikere at gøre dem endnu større, hvis du går meget ihærdigt til den og træner med tung vægt i sådan en lidt gammeldags maskine, hvor du sidder og skal samle benene imod modstand.

Du skal dog gå til den. Og også tænke ander­ledes omkring dine inderlår – det er ikke træningen, der gør den største forskel.

Dit løb er superfint. Det er al aktivitet, hvor du får brugt ekstra kalorier. For du skal se på din vægt. Lårene er jo et af fedtdepoter­ne for os kvinder, ment som et depot for overlevelse, når der ikke er (var) så meget mad i en periode. Så snart du taber dig, er jeg sikker på, at du vil føle dine inderlår mindre mod hinanden.

Når det så er sagt, så er din kropsbygning altså ikke til at løbe fra! Som du selv skriver, er du åbenbart sådan bygget. Og ja, sådan er det. Jeg hører selv til en af dem. Det er ofte tydeligst hos os, der er lidt kalveknæede. Det vil sige, hvor knæene er tæt på hinanden, når du ser dig selv forfra. Det betyder også meget, hvordan dit bækken og dine lårben er skruet sammen. Hvordan du står på og bruger dine fødder betyder også en del for dine bens placering og dermed følelsen af dine inderlår.

Alt i alt kan du med den rette træning rette en del ud, men du kan ikke ændre dine gener.

Så er der kosten. Det er ikke nok bare at begynde at leve “lidt sundere”. Nej, du skal i en længere periode prøve at skære nogle af de store syndere for fastholdelse af både fedt og væske 100 procent væk. Du kunne prøve at starte med gluten (og nej, det er ikke en overdreven trend, det virker). Og kan du tage sukkeret med, vil du nå langt.

Sidst, men ikke mindst, vil jeg minde dig om, at fedtdepoterne reagerer på stress. De bliver ofte større i stressede perioder.

God fornøjelse med at få lidt mere plads mellem benene.

Med venlig hilsen
Lotte Paarup, 
fysioterapeut, forfatter og foredragsholder

LÆS OGSÅ

Spørgsmålet blev bragt første gang i Magasinet Liv nummer 44.

 

Spørg om sundhed!
Har du et spørgsmål om sundhed? Vi har panelet, der kan svare: Pia Koefoed, praktiserende læge gennem 16 år, Lotte Paarup, fysioterapeut, forfatter og foredragsholder samt Gitte Wenneberg, klinisk diætist i 12 år. Skriv til os på liv@magasinetliv.dk. Hvis dit spørgsmål bliver valgt, får du også svar på mail.

 

Måske er du interesseret i ...

Seneste