Kvinde lever anti-inflammatorisk
© Getty Images

Inflammation: Hvad betyder det konkret for mig som 40+ kvinde?

Mange eksperter mener, at inflammation kan være skyld i ømhed, stivhed, overvægt, diabetes og depression. Det gode er, at du selv kan vende inflammation til anti-inflammation! Eksperterne viser dig hvordan

31. januar 2019 af Gite Høj


Hvad er inflammation helt præcis? 

“Inflammation er en form for reaktion i vævet eller en betændelse, der opstår ved immunreaktioner. Typisk viser inflammation sig med varme, hævelse og ømhed. I sin umiddelbare form er den en del af kroppens beskyttelses- og reparationsmekanisme, men den kan ved længerevarende tilstedeværelse skabe grobund for yderligere sygdom, smerte og skade,” siger ernærings- og livsstilsvejleder Martin Kreutzer.


Hvad er årsagen til inflammation? 

“Der kan være flere årsager til inflammation. I mange tilfælde skyldes den en overbelastning. For eksempel i forbindelse med en løbeskade eller slidgigt. 

Det er dog ikke kun ved fysisk overbelastning, at der opstår inflammation. Inflammation kan også opstå ved immunreaktioner, som for eksempel en påvirkning, der fremkalder et astmaanfald. Eller som følge af sygdom, som når for eksempel sukkersyge skaber betændelse i nervebanerne.” 


Hvornår bliver inflammation farligt? 

“Der er så mange stadier af inflammationen, at det er umuligt at opstille et klart skæringspunkt for, hvornår inflammationen bliver farlig. Men som grundregel er kortvarig inflammation harmløs. Vedvarende inflammation, som kroppen ikke formår at få bugt med, er altid farlig. Det samme gælder den inflammation, som autoimmune sygdomme som leddegigt og sklerose forårsager. 

Inflammationen kan i sig selv skabe sygdom, når den optræder i karvægge eller i led, hvor vævet er irriteret og over tid bliver beskadiget. Den kan også skabe grobund for andre sygdomme ved at trække så mange veksler på immunforsvaret, at det ikke formår at beskytte dig optimalt. Derfor ser man, at personer med inflammatoriske sygdomme ofte udvikler følgesygdomme. Eksempelvis er gigtpatienter mere disponerede for hjerte­kar­sygdomme end dem, der ikke har en gigtsygdom."


Få eksperternes store guide til hvordan du lever anti-inflammatorisk i Magasinet Liv, der er på gaden netop nu! 


Hvad betyder det konkret for mig som 40+ kvinde? 

“Grundlæggende bør alle tage kronisk inflammation alvorligt, men som 40+ kvinde skal du være særligt opmærksom på, at dit immunforsvar svækkes med alderen og ikke længere er så stærkt som tidligere. Det er vigtigt, at du i stigende grad passer på dig selv og har en anti­inflammatorisk livsstil. Det indbefatter, at du holder den slanke linje, fordi overgangsalderen og årene omkring den øger risikoen for, at der sætter sig nogle ekstra kilo på maven. Mavefedme kan i sig selv skabe inflammation, så vær opmærksom på, at de ekstra kilo ikke sætter sig på maven.” 


Bliver risikoen for kronisk inflammation større, i takt med at jeg bliver ældre? 

“Ja, og det skyldes, at immunforsvaret bliver svagere med alderen, ligesom du skal bruge længere tid på at restituere efter skader og sygdom. 

Det bliver tiltagende vanskeligere at slukke de små inflammatoriske brande, som opstår, når du overbelaster dig selv gennem fysisk udfordrende aktivitet. Det kan være løbeturen, der medfører en overbelastning af knæet, eller tenniskampen, der skader albuen. Det samme gælder usunde vaner som rygning, for meget alkohol, dårlig mad, ringe søvn og for lidt eller for belastende motion.”


Hvordan ved jeg, om jeg har en skjult inflammation?

“Indikationerne på en skjult inflammation er først og fremmest et lavt energiniveau, på samme måde som når en influenza sniger sig ind på livet af dig. Du kan også opleve udbrud af mindre sygdomme og skavanker. For eksempel kan ømhed i leddene eller en ny eksem indikere en skjult inflammation, som gør det svært for kroppen at holde sig selv sund og rask.”


Hvad er din stærkeste anbefaling til mig som 40+ kvinde?

“Lev et sundt og stærkt liv med fokus på anti-inflammatoriske nøglekomponenter. Det gælder kosten med særligt fokus på at få de rette mængder af kraftfulde komponenter som blandt andet kål og fede fisk. Og det gælder en god nattesøvn, daglig motion, og at du er opmærksom på dit stressniveau.

Vedvarende psykisk pres kan give inflammation og dermed være med til at skabe grobund for fysisk sygdom, herunder hjerte-kar-sygdomme,” siger ernærings- og livsstilsvejleder Martin Kreutzer.

Få stor guide til en anti-inflammatorisk livsstil i Magasinet Liv!

I Magasinet Liv, der er på gaden netop nu, får du eksperternes store guide til, hvordan du lever anti-inflammatorisk både i forhold til din kost, træning, sindstilstand og dit perspektiv.

Så skynd dig ned og få fingrene i det nye Magasinet Liv!

© Ditte Capion

Måske er du interesseret i ...

Seneste