Kvinde strækker kroppen ud
© Getty Images

6 udrensende øvelser: Kom af med din krops affaldsstoffer

Når det er ømt og gør av her og der, kan det tyde på, at du trænger til at give din krop ekstra opmærksomhed. Kropstterapeuten giver dig her de bedste øvelser til at komme af med kroppens affaldsstoffer

27. december 2018 af Gitte Høj

Eksperten: Marie Vittrup er kropsterapeut og indehaver af Flow Kropsterapi. Flowkropsterapi.dk

Dit udstyr: Du skal bruge en foamroller, som kan købes i sports- og yogabutikker. En foamroller afspænder din krop, så din krop slipper ophobede affaldsstoffer.

4 tips til dine foamroller-øvelser:

  • Mærk efter, hvor hurtigt du skal gå ind i de enkelte øvelser. 
  • Arbejd i dit eget tempo og med et nærværende åndedræt. 
  • Du kan støde på punkter, der er ekstra ømme eller føles ekstra hårde eller spændte. Her har du mulighed for at stoppe op og give kroppen ekstra opmærksomhed. 
  • Når øvelsen er færdig, går du langsomt og baglæns ud af øvelsen trin for trin, til du når udgangspositionen.
Foamroller
Foamroller © Getty Images

1. øvelse

Afspænder den øvre del af din fordøjelse – din mave og din lever 

Sådan gør du: 

  • Læg dig på maven, støt på albuerme, og placér din foamroller lige under din ribbenskant. 
  • Tag nu dybe vejrtrækninger, og arbejd langsomt albuerne fremad. Så du til sidst ligger med strakte arme foran dig og hen over din foamroller. 
  • Lig 3-4 minutter, og træk vejret dybt, indtil du kan mærke, at kroppen begynder at give slip. 
Udrenser, fordi: 

“Øvelsen afspænder dine organer. Blandt andre din mavesæk og din lever. Mavesækken er det organ, der har størst indvirkning på kroppens muskelspænding. Når du afspænder den, hjælper du kroppens muskler til at afspænde og dermed med at slippe ophobede affaldsstoffer,” forklarer kropsterapeut Marie Vittrup.

2. øvelse

Afspænder den nedre del af din fordøjelse – din tyktarm 

Sådan gør du:

  • Læg dig på maven, støt på albuerne, og placér din foamroller lige over din hoftekam. 
  • Tag nu dybe vejrtrækninger, og arbejd langsomt albuerne fremad, så du til sidst ligger med strakte arme foran dig og hen over foamrolleren. 
  • Lig 3-4 minutter, og træk vejret dybt, indtil du kan mærke, at kroppen begynder at give slip.

Udrenser, fordi: 

“Øvelsen afspænder din tyktarm, som er det organ, der skal udskille kroppens affaldsstoffer. På den måde afhjælper du en eventuel tendens til forstoppelse.”

3. øvelse

Afspænder dine lårmuskler

Sådan gør du: 

  • Læg dig på maven, og placér foamrolleren under den øvre del af højre lår med benet strakt og tæerne bøjede. 
  • Kom ned på dine underarme, og åbn hoften på venstre ben i en halv frøstilling med indersiden af knæet og anklen på gulvet. 
  • Pump hælen på højre fod frem og tilbage for at massere foamrolleren ind i overlåret. Træk navlen let ind for at beskytte din nedre ryg. 
  • Lav øvelsen mindst 1-2 minutter, indtil du kan mærke, at dit væv bliver blødgjort, og gentag på venstre side.

Udrenser, fordi: 

“Musklerne i lårene er tæt forbundet med dine fordøjelses- og udrensningsorganer. Øvelsen hjælper dig med at slippe ophobninger af affaldsstoffer i lårenes muskler og bindevæv og stimulerer kredsløbet.”

4. øvelse

Afspænder dine baller

Sådan gør du: 

  • Sæt dig ned på foamrolleren med knæene bøjede og fødderne fladt på gulvet. Placér dine hænder på gulvet bag dig, og kryds den højre ankel over venstre knæ. 
  • Læn vægten ind i den højre balle, og bevæg kroppen frem og tilbage for at massere på tværs af musklerne i højre balle. 
  • Lav øvelsen 1-2 minutter, indtil du kan mærke, at den højre balle føles lettere, og gentag på venstre side.

Udrenser, fordi: 

“Har du et stillesiddende arbejde, er der en stor sandsynlighed for, at bagdelen trænger til at blive rullet fri for affaldsstoffer!”

5. øvelse

Afspænder dine skuldre og dit bryst

Sådan gør du: 

  • Læg dig på højre side med højre arm udstrakt over hovedet. Brug venstre hånd til at placere foamrolleren vandret på gulvet under dig og ind under ‘vingen’ af højre skulderblad. 
  • Stræk nu venstre arm op over hovedet, og rul blidt frem og tilbage over foam rolleren. 
  • Brug den dybe vejrtrækning til at ‘smelte’ ind i øvelsen. 
  • Lav øvelsen 3-5 minutter, og gentag på venstre side.

Udrenser, fordi: 

“Denne øvelse løsner ind til områder, der relaterer sig til din fordøjelsesproces, herunder tyndtarmen. På den måde opnår du en bedre optagelse af næringsstoffer og generelt en bedre fordøjelsesproces.” 

6. øvelse

Afspænder dit åndedræt

Sådan gør du: 

  • Sid på enden af en lang foamroller, og læg dig ned på ryggen, så foamrolleren ligger under længden af din ryg og samtidig støtter dit hoved. Hold knæene bøjede og fødderne fladt på gulvet. 
  • Spred nu dine arme ud til siderne med håndfladerne opad. Mærk strækket henover brystkassen. 
  • Tag 10-20 dybe vejrtrækninger, og hav fokus på din brystkasse, der udvider sig i alle retninger i indåndingen. Lad bagsiden af kroppen ‘smelte’ ud over foamrolleren.

Udrenser, fordi: 

“Den afspænder de muskler, der løber imellem dine ribben. Dermed styrker du kroppens evne til at trække vejret dybt og øger således iltoptagelsen. Lungefunktionen forbedres, og dermed boostes afgiftningen. Den dybe vejrtrækning er også med til at massere og stimulere alle organer i bugen.”


Artiklen er tidligere bragt i Magasinet Liv nr. 12.

Måske er du interesseret i ...

Seneste