kolesteroltal

6 tips til et sundt kolesteroltal

Siger du heller ikke nej tak til smør på brødet og en rød bøf med bearnaise på sidevognen? Så skal du måske læse med her ...

19. april 2016 af Redaktionen

Nervøs for mit kolesteroltal

Jeg er rimeligt slank og lever generelt sundt med motion og grønt­ sager. Samtidig spiser jeg smør hver dag, ligesom jeg med stor appetit spiser andre fede mejeriprodukter og kød stort set dagligt. Derfor er jeg blevet nervøs for, om jeg kan være i risikozonen for forhøjet kolesteroltal? Hvornår giver det mening at få målt det?

Hilsen Lise

Kære Lise

Det er ikke så enkelt at gennemskue, hvornår det giver mening at få målt sit kolesteroltal, så jeg kan sagtens forstå, at du spørger. Ge­nerelt er der dog ingen grund til at få tjekket kolesterol rutinemæssigt. Mange efterspørger det faktisk samtidig med et årligt sundhedstjek, som jeg i øvrigt heller ikke ser nogen grund til at få foretaget rutinemæssigt.

Normalt råder man ikke kvinder til at få tjekket deres kolesteroltal før overgangs­ alderen, med mindre de har en eller flere risikofaktorer for hjerte­kar­sygdom.

Rent lægeligt anbefaler man at få kontrol­leret sit kolesteroltal, hvis du i forvejen har en hjerte­kar­sygdom, har sukkersyge, er overvægtig, er ryger eller meget passiv og ikke bevæger dig. Derudover kan du være i risikozonen, hvis du har en nær slægtning med et udtalt forhøjet kolesteroltal.

Forhøjet kolesterol skyldes i de fleste tilfælde en kombination af arv og miljø. Det vil sige, at du har en tilbøjelighed til et højt eller lavt kolesteroltal med dig i bagagen fra dine forældre, og denne risiko modificeres så af din livsstil. Især kost, vægt og motion.

Jeg har samlet nogle kostråd, som man anbefaler, hvis du har forhøjet kolesterol, men som også er fornuftige at følge, hvis du bare gerne vil forebygge hjerte­kar­sygdom.

Det kan være godt at vide, at livsstils­ændringer – inklusiv en kostomlægning – fører til en gennemsnitlig sænkning af kolesterol på 10 procent.

Sådan får du et sundt kolesteroltal

  1. Sørg for, at din samlede dagskost maks. består af 30 % fedt.

  2. Halvér mængden af mættet fedt i maden til under 10 % af dit samlede energiforbrug.

  3. Du henter især mættet fedt fra kød, kødprodukter og fedtholdige mælkeprodukter.

  4. Lad 50 % af din samlede dagskost bestå af kulhydrater fra korn­ produkter, frugt og grøntsager. 

  5. Spis mere fed fisk og olivenolie. 

  6. Hold igen med alkohol.

 

Sundhedsbrevkassen er et fast element i Magasinet Liv.
Spørgsmålet fra Lise er bragt første gang i Magasinet Liv nummer 60

Måske er du interesseret i ...

Seneste