Kvinde beskytter bryster
© Getty Images

4 strategier til at beskytte dig selv bedst muligt mod brystkræft

Du kan hverken forudsige eller helgardere dig. Men du kan være opmærksom på, hvad du selv kan gøre for at beskytte dig bedst muligt mod brystkræft. Integrér de her 4 strategier i din hverdag

25. november 2018 af Gitte Høj

Dine 4 strategier


1: Groft og grønt opsnapper østrogen

Det tyder på, at en kost fuld af fibre og fuldkorn kan være med til at forebygge brystkræft. Det skyldes formentligt, at kostfibrene binder hormonet østrogen i tarmen, og dermed mindskes mængden af østrogen, som ellers vil suse videre rundt i kroppen. Derudover peger pilen også på masser af plantemad i forebyggelsen af brystkræft, for her findes ikke kun kostfibre, men også mikronæringsstoffer i form af vitaminer, mineraler og antioxidanter, som alle samlet set styrker kroppen.

Din tommelfingerregel: 

Jo mere du skal tygge, jo grovere er din mad. Det er ikke sådan, at al anden mad er bandlyst. Så længe du altid sørger for at tanke op med det grønne og det grove, som helst skal fylde mest på din tallerken. 

2: Motion sænker østrogenniveauet

Jo mere fysisk aktiv du er, jo mindre er din risiko for at udvikle brystkræft. Man har ikke den præcise forklaring, men det tyder på, at fysisk aktivitet sænker østrogenniveauet i kroppen. Og man antager, at østrogenniveauet er en mekanisme, der enten kan øge eller nedsætte risikoen. Er du ramt af brystkræft, er motion også en afgørende brik, fordi den nedsætter din risiko for tilbagefald.

Din tommelfingerregel: 

Det vigtigste er, at du bevæger dig. Det betyder ikke så meget hvordan. Væn dig til helt naturligt at rejse dig, så snart muligheden er der. Gå dagligt en eller flere ture. Anskaf dig en skridttæller for at skærpe bevidstheden om, hvor meget du henholdsvis går og sidder. 

3: Hold øje med vægten

Bevarer du en stabil normalvægt livet igennem, nedsætter du risikoen for at få brystkræft. Ligesom det øger chancen for at overleve brystkræft, hvis du har styr på vægten. Også i forbindelse med overgangsalderen har eksperterne fokus på vægten, fordi overvægtige kvinder har en større risiko for at udvikle brystkræft, når de er igennem overgangsalderen. Forklaringen lyder, at østrogen efter overgangsalderen primært dannes i fedtvævet, og derfor falder østrogenniveauet i blodet ikke på samme måde som hos mere slanke kvinder. Østrogen er særligt aktivt i bryster og livmoder og øger celledeling.

Din tommelfingerregel: 

Vær skarp på, om der er balance mellem din madmængde og din forbrænding. Det drejer sig nemlig helt grundlæggende om, at du ikke spiser mere, end du omsætter. Vælg eventuelt en mindre tallerken, når du spiser. Tænk over, om din mad er for energitæt, og gå målrettet efter at spise meget groft og mange grøntsager. Og skærp din opmærksomhed på din tøjstørrelse, så du ikke automatisk køber et nummer større uden at bemærke det.

4: Alkohol er mest til fest

Alkohol er en risikofaktor, og man ved, at jo mere alkohol du drikker, jo mere stiger risikoen, og det uanset om du drikker spiritus, vin eller øl. Risikoen hænger sammen med, at alkohol øger østrogenniveauet i blodet og dermed risikoen for brystkræft.

Din tommelfingerregel: 

Lad alkohol være et festligt indslag og ikke en vane i din hverdag. På den måde kan du nemmere holde snor i dit forbrug.


Kilder: Cancer.dk, Det gode helbred af Anne Tjønneland og Anja Olsen, 8 gode livsråd mod kræft af Johannes F. Coy.

Brystkræft i tal

  • 4.668 får konstateret brystkræft om året (i gennemsnit fra 2011-2015).
  • Der er 10 % risiko for at få brystkræft, før du fylder 75 år.
  • 97 % lever stadig 1 år efter en brystkræftdiagnose.
  • 87 % lever stadig 5 år efter en brystkræftdiagnose.

Kilde: Cancer.dk 

© Getty Images

Måske er du interesseret i ...

Seneste