Kvinde med sund hud
© iStock

Sådan holder du din 40+ hud sund og spændstig

Det er med din hud som med din krop: Holder du den i form, holder den sig også sund, frisk og spændstig længere. Og det kræver heldigvis ingen trappemaskiner. Det kræver kun det her!

1. august 2018 af Maria Rothmar

Eksperten: Marie Louise Von Sperling er læge og speciallæge i plastikkirurgi ved Amalieklinikken. Drsperling.dk


Okay, vi ved, at der sker noget med vores hud, når vi bliver voksne. Altså rigtigt voksne. Vi kan også se og mærke det. Men hvad er det helt præcis, der sker, og hvad kan vi gøre for at holde vores hud i bedst mulig form? 

Det sætter speciallæge i plastikkirurgi Marie Louise Von Sperling et par ord på. 

“Din hud forandrer sig hele livet, og som tiden går, opstår der forskellige alderstegn. Flere ting kan få hudens aldring til at sætte farten op, men især rygning og soldyrkning gør stor skade. Din genetiske hudtype har også betydning. Nogle mennesker har bare en sundere hud end andre. For eksempel danner nogle nemt akne og urenheder, mens andre går gennem livet uden en eneste irritation i huden.”

En ting, som dog er fælles for alle, er: 

“Med årene bliver din hud tyndere, fordi der dannes mindre kollagen. Den proces starter så småt i midten af 30’erne og bliver mere tydelig, når du rammer 40’erne. I samme periode bliver din hud også mere sart, og derfor oplever du måske også sprængte blodkar og pigmentforandringer. Derudover mister din hud fedt og fugt, når du er over 40. Det gør, at mange synes, de pludselig får mere indsunkne kinder og tør hud.” 

Når du så når overgangsalderen, ændres tingenes tilstand igen:

“Når du nærmer dig 50 års-alderen, bliver alderstegnene mere fremtrædende på grund af overgangsalderen og den mindre mængde østrogen i kroppen. Huden bliver også mere modtagelig over for mandligt kønshormon, og mange oplever derfor, at de i en sen alder kan begynde at få bumser.”

Og nej:

“Hudens naturlige aldringsprocesser kan ikke standses.”

Men:

“Du kan afhjælpe en masse af hudens alderstegn ved at forstå huden som det levende organ, den er. Det er ligesom at løbe: Hvis kroppen skal bevare sin gode form, er du nødt til at løbe mere end en gang om måneden. Det samme gælder din hud. Hvis du vedligeholder din hudpleje, vil din hud holde sig i bedre form end ellers.” Så det sætter speciallæge Marie Louise Von Sperling yderligere et par ord på i nedenstående råd.

1. Bevar spændstigheden med et miks af ingredienser

“Tricket er at kompensere for hudens aldersbetingede svagheder. Altså at stimulere kollagendannelsen, tilføre en masse fugt og give huden de bedste vilkår for at være i balance,” siger speciallæge Marie Louise Von Sperling, som derfor anbefaler, at 40+ hudpleje består af:

  • Intensive fugtcremer med den fugtbindende hyaluronsyre både morgen og aften. 
  • En creme med vitaminer som A, B og C, som er med til at stimulere cellefornyelse og kollagendannelse samt beskytte hudcellerne. 
  • Et serum med peptider, som er med til at genopbygge hudens spændstighed. 
  • Og solcreme med faktor 30 til 50 året rundt. Fordi solen er din værste hudfjende.

2. Hold på fugten med mere fugt

Du kommer ikke uden om rynker og linjer i din voksne hud, men hvis din hud samtidig er tørstig eller dehydreret, bliver alle ujævnheder fremhævet og forstærket. 

For vi mister naturligt fugt i huden med alderen, og huden kan ikke selv kompensere for fugttabet. Det må vi gøre for den og endnu mere, når vi når overgangsalderen. 

“I overgangsalderen bliver huden mere tør, fordi den lavere mængde af østrogen nedsætter hudcellernes fornyelse, og du mister fugtbindende molekyler i huden,” siger Marie Louise Von Sperling.

Den gode fugtgivende 40+ rutine:

Rens med næring: Vælg et renseprodukt, som samtidig nærer din hud med fugtgivende ingredienser. Det kan være en renseolie, som både tilfører fugt og holder på fugt.  

Brug altid serum: Fugtmolekylerne i et serum er så små, at de kan komme helt derned, hvor det gør rigtigt godt, og hvor cremer ikke kan komme. Derfor er det så særligt vigtigt for dig med en voksen hud at bruge et serum. Du har brug for det ekstra lag. Den ekstra portion fugt.

Mæt med fuldfed creme: Skal du kun fokusere på én ting i din daglige ansigtscreme, skal det være fugt! (Og fedt, som holder på fugt). 

Natlig optankning: Tag natten til hjælp. Når du sover, har huden travlt med at regenerere sig selv, og den er derfor ekstra modtagelig over for (fugt)pleje.

Sæt specialstyrkerne ind: Frem med maskerne! En eller to gange om ugen kan du med fordel give din voksne hud et solidt fugtboost med en intens fugtmaske til dit ansigt. Nogle fugtmasker kan du lade sidde, mens du sover, så din hud kan suge mest muligt længst muligt. Prøv det. Din hud føles mærkbart mere elastisk efter sådan en nat

3. Få friskheden frem med massage

Vi kan jo snildt snyde os til lidt glød i kinderne med highlighter og blush. Men lidt blid og målrettet massage af ansigtshuden kan også gøre en forskel for din glød. Eller som Marie Louise Von Sperling siger: “Massage af huden kan som sådan ikke give store strukturelle forandringer, men det skader aldrig. Når du smører din hud ind i cremer eller vasker dit ansigt, masserer du også huden. Og det kan føles rart, og øget velvære giver ofte lidt ekstra glød i kinderne.”

3 ansigtsmassage øvelser

1: Dæmp øjenposerne

  • Kom en anelse øjencreme på spidsen af dine pegefingre. 
  • Start ved øjenkrogen, og lad dine finger spidser følge brynbenet lige under øjenbrynet med et let tryk. 
  • Når du rammer øjets yderste kant, følger du knoglen under øjet på samme måde, til du er ved øjenkrogen igen. 
  • Gentag otte gange. Gerne med et tryk, som efterhånden bliver fastere.

2: Blødgør pandelinjerne

  • Placér dine tommelfingre lige over dine tindinger. 
  • Lad pege-, lang- og ringfingre mødes mellem dine bryn, og brug dem til at massere panden i små cirkelbevægelser. 
  • Massagen skal bevæge sig opad og udefter. 
  • Gentag i et minut.

3: Sæt skub under gløden

  • Sæt pege- og langfingre lige under dine kindben, tættest ved din mund. 
  • Brug dine fingerspidser til at skubbe den bløde del af dine kinder opad. Fortsæt langs hele kindbenet, til du rammer hårgrænsen. 
  • Gentag 10 gange, og vær ikke bange for at tage lidt fat


Artiklen er tidligere bragt i Magasinet Liv nr. 7.

Ansigtsmassage

Måske er du interesseret i ...

Seneste