Kvinde, der er træt af sin mand, der snorker

Træt af din mands snorken? Sådan får du det til at stoppe

Og nej – løsningen er ikke, at I skal sove på hver jeres værelse!

9. marts 2017 af Victoria Carlsson

Mange mænd (og kvinder for den sags skyld) har problemer med snorken, og det kan medføre en rigtig dårlig nattesøvn for modparten i sengen. Vi har derfor fundet 7 gode råd til jer, så I kan få bugt med snorkeriet hjemme i soveværelset! 

1. Få din mand til at sove på siden. Når han sover på ryggen, falder hans tunge sammen med bagvæggen af halsen, hvilket kan medføre snorken, da det kan blokere for vejrtrækningen. For at forhindre det kan det derfor hjælpe at sove med siden til. 

Hvis det kan være svært at holde positionen, kan man sy eller tape en tennisbold ind i ryggen på nattøjet, som gør det ubehageligt at ligge på ryggen, så han hurtigt vil vende sig om på siden igen. Og ja, det lyder måske lidt voldsomt, men bare tænk på Prinsessen på ærten, og så vil det virke en smule mere romantisk!

2. Hold hovedet højere oppe. Mange sover ikke med hovedet højt nok oppe, hvilket også kan medføre, at tungen blokerer til luftvejene. Derfor er det en god idé enten at hæve den øvre del af sengen med nogle tykke bøger eller få en hovedpude, der gør, at ens hoved bliver lettet en smule. 

3. Varmt bad inden sengetid. Snorken kan også opstå ved, at luftvejene eller passagerne til næsen er tilstoppet på en unaturlig måde. Dette kan et varmt bad hjælpe på, inden han går i seng, da det kan rense de tilstoppede passager ved at give fugt. Her kan næsespray ligeledes være en god idé til at få renset ud.

4. Undgå ting, der forværrer snorken. Alkohol, cigaretter, kaffe, sovepiller og fødevarer med højt fedtindhold inden sengetid kan alle være med til at øge snorken, da de får halsmusklerne til at slappe af, så luftvejene indsnævres. 

5. Husk vand. Når han er dehydreret, kan hans næse og mund blive mere klistret og træg, og det er derfor en god idé med masser af væske i løbet af dagen, da det ellers kan være endnu en grund til snorken.

6. Tunge-øvelser. Han kan lave forskellige øvelser med tungen for at styrke halsmusklerne. Det kan for eksempel være at synge med på radioen på vej på arbejde eller blot lave små øvelser med tungen – det kan nemlig styrke halsen, så den ikke slapper af og blokerer luftvejene, når han sover.

7. Virker trickene ikke? Gå til lægen. Hvis disse tricks ikke virker, kan det være en god idé at opsøge en øre-næse-halslæge. De kan eventuelt hjælpe med at finde på alternative og bedre behandlingsmetoder, hvis han (og du) er meget generet af hans snorken. De kan ligeledes hjælpe med at stille en diagnose, hvis der skulle være tale om søvnapnø. 

Kilder: Daily Mail, Web MDWoman’s Day og American Sleep Association.

Måske er du interesseret i ...

Seneste