Kvinde, vægt
© iStock

Sådan tager du på i vægt – på en sund måde

Ønsker du at se tallet på badevægten stige frem for at falde? Så har vi her fundet 7 gode råd til dig.

5. december 2017 af Anne-Mette Søndergaard

I de fleste sundhedsartikler læser vi ofte om, hvordan vi lige smider de overflødige kilo på få uger eller booster vores forbrænding. Dog er der også en del af os, der ønsker at tage på i vægt.

Det er nemlig ikke lige nemt for alle, og det kan svært at vide, hvordan man tager på på en sund måde. Men hvis du ønsker at stige i vægt, har vi fundet syv gode råd til dig. 

1. Spis oftere

Hvis du er undervægtig, så vil du muligvis føle mæthed hurtigere end andre. Derfor skal du undgå at spise større måltider få gange om dagen, men i stedet fokusere på at spise mindre portioner og sunde snacks fem-seks gange om dagen. 

2. Vælg næringsrig mad

Som en del af at tage på på en sund måde (og generelt bare have en sund livsstil) er en nærende kost et essentielt element. Derfor skal du vælge at putte fuldkornsmadvarer som brød, pasta, ris og cornflakes ned i indkøbskurven, når du er ude at handle. Disse produkter giver dig de kulhydrater, der vil hjælpe dig med at tage på. 

3. Spis den rigtig type fedt

Når du skal tage på i vægt på en sund måde, skal du spise den rigtige type fedt, hvilke er de umættede fedtsyrer. Den sunde type fedt finder du i madvarer som for eksempel nødder, frø, peanutbutter, avocado og oliven- og rapsolie. 

Usunde former for fedt, eksempelvis friturestegt mad og fedtkanter på kødpålæg, skal du så vidt muligt undgå, da det indeholder mættede fedtsyre, der kan være med til at forhøje dit kolesteroltal. 

4. Forkæl dig selv i ny og næ

Selvom du er undervægtig og stadig skal holde en vis afstand fra sukker og mættede fedtsyrer, betyder det ikke, at du ikke må få et stykke kage eller chips en gang imellem. Hvis du gerne vil, kan du vælge et sundere og mere næringsrigt alternativ

5. Drik dine kalorier

I stedet for, at du fylder dig med cola light, kaffe og andre drikkevarer, der ikke har nogen kalorier eller nogen næringsværdi, skulle du drikke sunde smoothies med mælk og frugt. Hvis du blander flere næringsrige elementer i, som for eksempel hørfrø, hampefrø og havregryn, kan smoothies i ny og næ erstatte et måltid, hvis du er på farten.  

6. Drik ikke vand før et måltid

Mange oplever, at hvis de drikker vand før maden, hæmmer det deres appetit. Hvis det lyder som dig, så prøv at drikke en kalorieholdig drik, imens du spiser (for eksempel en lækker smoothie, jo). Du kan også vælge at drikke 30 minutter efter et måltid, hvis det fungerer bedre.

Det er nemlig vigtigt, at du får den rette mængde kalorier, som kroppen har brug for, for at tage på – men stadig husker at holde dig hydreret.

7. Motionér

Dette lyder måske som en modsætning, når vi tale om at tage på i vægt, men hvis du skal tage på en sund måde, så skal motion stadig inkluderes. Det handler dog om, at du vælger den rigtige form for motion. 

Hvis du ønsker at tage på i vægt, er styrketræning det rette middel til at hjælpe dig på vej. Det er nemlig med til at opbygge dine muskler og gøre dig stærkere og smidigere – det kan endda stimulere din appetit. 

Kilder: Mayoclinic.org, Livingfit.co, Madforlivet.com

Måske er du interesseret i ...

Seneste