Kvinder der brokker sig
© iStock

Sådan kan du lære dig selv at stoppe brokkeriet

Tager du ofte dig selv i at slynge et par negative gloser ud? Få psykologens bedste råd til, hvordan du undgår at brokke dig hele tiden

1. april 2017 af Amalie Blixt

En gang imellem kan vi alle komme til at lyde som nogle gamle brokkehoveder, når vi hidser os op over unge smartphone-afhængighed eller for lange køer i supermarkedet. Brokkeri kan også have karakter af noget mere personligt, og måske er du ved at blive sindssyg over din mands snorken, hvilket du frustreret fortæller til dine veninder? 

Når du brokker dig – over stort eller småt – skader det faktisk både dig selv og folk omkring dig. Selvom det nogle gange kan føles, som om du bare må ud med dine aggressioner, så har brokkeri som regel ingen effekt andet end at stresse hjernen.

Derfor har vi spurgt psykolog Gry Secher, hvordan du kan lære dig selv at stoppe brokkeriet. Overvej, hvorfor du egentlig brokker dig, og læs hendes råd til, hvordan du kan skrue op for de gode ting i din hverdag og ned for brokkeriet.

Hvorfor brokker du dig egentlig?

Er dit brok en afledningsmanøvre, som du ubevidst bruger til at dække over noget, der er svært at sige højt? Når du konstant brokker dig over en masse småting, kan det være tegn på, at der er noget helt andet og mere omfattende galt. Småbrokkeriet bliver en metode, hvor du ubevidst afleder din egen og andres opmærksomhed fra det, der egentlig går dig på. Sæt dig ned, træk vejret, og tænk over, hvad det kan være, der trykker – og brug så din energi på at handle på dét.

Eller brokker du dig, fordi du simpelthen ikke får opfyldt dine basale behov? Mangler du nærhed, kærlig kontakt, empati, sjov, leg, gode grænser, eller accept og anerkendelse af dine følelser? Dine frustrationer er menneskelige og forståelige – men også svære for andre at høre på. Det er nemlig kun dig selv, der har ansvar for, at du får opfyldt disse behov. Hvis dine frustrationer er møntet på andres handlinger mod dig, så overvej, om der er en bedre måde at konfrontere dem end med brok.

8 gode råd til at stoppe brokkeriet 

1. Vend dit brok til accept eller taknemmelighed

Kan du mærke en umiddelbar irritation, når du igen ser hans sure sokker ligge og flyde på gulvet? Selvom de roder, så symboliserer de også hans tilstedeværelse, så det, der giver anledning til brok, kan du altså vende til en påmindelse om noget i dit liv, som er dyrebart for dig.

2. Tag stilling til, hvad du kan gøre noget ved – og gør det

Du kan nemt komme til at brokke dig over noget, som hverken du eller dem, du brokker dig til, kan gøre noget ved. Undgå at føle dig magtesløs og trådt på ved at acceptere det, som du alligevel ikke kan gøre noget ved. Brug i stedet din energi på det, du kan gøre noget ved.

3. Lad være med at ofre dig for meget for andre

Mærk efter for at definere og respektere dine egne grænser. Hvis du ofte overskrider dine grænser for at hjælpe andre, kan du nemt blive frustreret over, at andre ikke gør det samme for dig. Men det er faktisk sundere at gøre som dem – så tænk på dig selv først.

4. Du har ikke nødvendigvis mere ret til noget, end andre har

Bare fordi der er noget, du ønsker dig, betyder det ikke, at du har særlig ret til det. Og brokkeri er en langtrukken og uhensigtsmæssig vej til det, du vil have.

5. Din frustration er dit eget ansvar

Brug din sunde fornuft til at håndtere dine udfordringer i stedet for at brokke dig. Du kommer altid længere med strategiske og modne vurderinger end med løst brokkeri.

6. Gør op med dine urealistiske krav til dig selv og andre

Det eneste, du får ud af dine uopnåelige krav, er, at du bliver skuffet over dig selv og andre.

7. Sæt pris på de positive ting i dit liv 

En klassiker, der kan skrue din opmærksomhed den rigtige vej: Læg mærke til alle de ting i dit liv, som er værdifulde for dig. Skriv det hele ned på en lille seddel, og læg sedlen i din pung – så er det nemt for dig at blive husket på, hvor priviligeret du er.

8. Gør plads til de ting, der er værdifulde for dig

Tænk over, hvad der giver dig energi og glæde og gør en indsats for at få plads til de ting i dit liv. Det gør du ved at fjerne eller skære ned på det, der giver dig ondt i maven, gør dig irriteret eller dræner dig for energi – så har du helt automatisk også mindre at brokke dig over.

Måske er du interesseret i ...

Seneste