Jul, kvinde
© iStock

Sådan holder du vægten gennem højtiden

Det er faktisk nemmere, end du tror, og helt ærligt – ville det ikke være lækkert, hvis du kunne undgå den klassiske januarkur?

2. december 2017 af Anne-Mette Søndergaard

Tiden er endelig kommet, hvor vi skal mæske os i flæskesteg, andesteg, rødkål, uanede mængder af brun sovs, brunede kartofler og risalamande. For slet ikke at tale om julefrokosterne med deres fiskefileter, leverpostej med bacon og champignon, frikadeller og... Ja, bare tanken får os til at savle!  

Men det gør tanken om, at vi slet ikke kan lukke bukserne til januar, ikke. Derfor har vi fundet 10 gode råd, der gør, at du (og alle vi andre) holder vægten gennem hele juleperioden.  

1. Hav en plan – og hold den

Inden du sætter dig ved julebordet, foreslår vi, at du inde i dit hoved på forhånd har lavet en strategisk plan over, hvilke retter du ønsker at spise samt hvor meget. På den måde undgår du de ekstra kalorier fra den mad, du faktisk slet ikke havde lyst til at spise til at begynde med. 

2. Have styr på portionerne

Selv om det er fristende at tage en ekstra portion risalamande med kirsebærsovs, skal julen (desværre...) ikke ses som en undskyldning for at overspise. Hvis du holder dit fokus på små portioner, vil du spare meget i kaloriebudgettet, men en lille ekstra bid skulle der være plads til en gang imellem – juletiden skulle jo gerne blive ved med at være den søde tid og ikke den stride tid.

3. Drop sulten

Hvis du tror, at svaret på ikke at tage på i julen er at ‘spare op’ på kalorietælleren, så er svaret nej. Det eneste, der kommer ud af det, er, at du sulter og derfor kommer til at overspise, når der endelig står mad foran dig. Det bedste ville være at spise små (sunde) snacks i løbet af dagen. På den måde tager du ‘de kloge valg’, når din mave ikke knurrer ved julefrokostbordet.

4. Stop efter første portion

I stedet for at tage en portion nummer to, der er lige så stor som nummer et, så maden ikke går til spilde (det er selvfølgelig kun derfor), så ville det være en god ide, hvis du holdt igen efter første portion og gemte resterne til i morgen. Så får du fordelt en masse kalorier ud på flere dage – og så kunne du jo invitere dine naboer på en lille ekstra julefest.

5. Tyg maden

Det lyder måske lidt som en selvfølgelighed, men vi kan faktisk godt glemme at tygge maden, når vi allerede glæder os til den næste bid, og sådan kommer vi til at spise mere, end vi egentlig ville – der ryger bare mere mad ned hurtigere. Hvis du blot tygger lidt langsommere og nyder maden, så tænker du mere over, hvor meget du spiser. 

6. Husk at drikke vand 

Nogle gange, når vi føler sult, så er det faktisk bare, fordi vi er tørstige. Hvis du drikker et eller to glas vand, inden du går i gang med at spise, så vil du spise mindre – og du vil ikke længere være så sulten. Win-win!

7. Bevæg dig

Når du har siddet sammen med familien og vennerne og nydt den dejlige julemad, så slut af med at gå en dejlig og hyggelig gåtur sammen. Det er god måde at slutte et måltid af på, og det er altid godt med en smule frisk luft. Det behøver ikke at tage mere end 10 minutter.

8. Hav fokus på festen

Selv om julemaden er vigtig for denne højtid for os, så er det ikke det vigtigste. Det vigtigste er at være sammen med de mennesker, vi holder af. Hvis du har fokus på menneskerne omkring dig i stedet for maden, så er der en større chance for, at du holder kalorierne i skak. 

9. Vælg en mindre tallerken

Ifølge The Journal the Association for Consumer Research vil du komme til at spise op til 30 procent færre kalorier, hvis du vælger en mindre tallerken, fordi en mindre tallerken vil give dig illusionen af, at du spiser mere, end du rent faktisk gør – det er da lige før, vi kunne finde på at bruge desserttallerknerne til hovedretten nu!

10. Tjek vægten

Det er nemmere at se, om du holder vægten, hvis du faktisk ved, hvad du vejer. Det kan være en ubehagelig oplevelse for nogle, men det er klogest at gøre fremadrettet. Du kan enten vælge at veje dig selv hver morgen eller en gang om ugen. En undersøgelse fra The Journal of Obesity viser faktisk, at folk, der vejer sig selv ofte, har en større chance for at holde vægten eller faktisk tabe sig end dem, der ikke stiger op på vægten – men hvis du ikke ønsker at veje dig, kan du i stedet måle din talje med et målebånd. 

Kilde: Womansday.com

Måske er du interesseret i ...

Seneste